- Vakgerichte compententie zingen
De student ontwikkelt zijn zangstem naar het zuiver en stemvast zingen via kleuterliederen en liederen op eigen niveau.
- Vakgerichte compententie spelen
De student leert het notenbeeld van kleuterliedjes vlot en muzikaal reproduceren op een melodisch instrument.
- Vakgerichte compententie creativiteit
De student leert creatief en expressief omgaan met alle aspecten van het muzikale domein. Hij zet de eerste stappen in het liedjes componeren door tekst en melodie aan te passen aan een bepaald thema. Hij leert expressiviteit en creativiteit stimuleren bij kleuters tijdens het zingen, dansen, bespelen van instrumenten, muziek beluisteren, ...
- Vakgerichte compententie luisteren
Het leren luisteren komt voortdurend aan bod, zij het niet prioritair.
Kritisch reflecteren
- De student kan kritisch kijken naar praktijkvoorbeelden van zingen met kleuters en een eigen mening verwoorden aangaande het belang van de integratie van muziek in het kleuteronderwijs.
- De student heeft een ingesteldheid tot levenslang leren
- De student ziet in dat de vaardigheden spelen en zingen moeten onderhouden worden om voor de nodige kwalitiet te zorgen en steeds kunnen blijven evolueren.
Begeleider van leer en ontwikkelingsaspecten:
- De student kan een liedrepertoire samenstellen, aangepast aan de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van de kleutergroep.
- De student kan de juiste materialen selecteren om de vooropgestelde doelen binnen muziek te bereiken.
Inhoudelijk expert:
- De student toont aan dat creatief en expressief omgaan met alle aspecten van het muzikale domein. Hij zet de eerste stappen in het liedjes componeren door tekst en melodie aan te passen aan een bepaald thema. Hij leert expressiviteit en creativiteit stimuleren bij kleuters tijdens het zingen, dansen, bespelen van instrumenten, muziek beluisteren, ...
Organisator:
- De student kan muziek integreren in het klasgebeuren.
Cultuurparticipant:
- De student kan een verantwoorde selectie maken in het hedendaagse muziek- en cultuuraanbod voor kleuters.
Geen vereiste voorkennis.
Studiemateriaal ontwikkeld door de docent :
- Rymen, K. (2009). Liedboek. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Rymen, K. (2009). Studiewijzer muziek. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Website : http://www.liedboek.be - Rymen, K. (2007).
- Rymen, K. (2007). Doepakket blokfluit. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Rymen, K. (2007). Stemvorming. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Rymen, K., & Verbeeck, M. (2009). Zin in muziek. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Rymen, K., & Verbeeck, M. (2009). Muziektheorie. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
85 | Praktisch examen | 85 | Praktisch examen | ||
15 | Permanente evaluatie | 15 | Permanente evaluatie | ||
100 | 100 |