In het OA RTOS gaan we dieper in op de principes van deze operating systemen, namelijk:
- kernel
- scheduler
- objecten
- tasks
- semafore en mutex
- message queue
- event register
- pipes
- exceptions en interrupts
- timer
- memory management
- modularisatie
- synchronisatie
- deadlock
- priority inversion
|
Al deze principes worden in de praktijk omgezet door middel van voorbeelden op de Philips LPC2138 ARM7 compatibele microcontroller, gebruik makende van ARTX als RTOS. |
A. Algemene competenties
- 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
- 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
- 04. Kunnen reflecteren op het eigen denken en werken en het kunnen vertalen van die reflectie naar het ontwikkelen van meer adequate oplossingen
- 05. Beschikken over het vermogen tot communiceren van het eigen onderzoek en probleemoplossingen met vakgenoten en leken
Toelichting:
- studenten werken in groepjes aan opdrachten en moeten dus kunnen communiceren
- een aantal labozittingen handelen over hetzelfde probleem, dat telkens op een andere (betere) manier opgelost wordt.
- de student schrijft vrij complexe C programma's, vb. pointer naar pointer, ...
|
|
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 03. Kunnen toepassen van paradigma' s in het domein van de wetenschappen en het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma' s
- 06. Kunnen samenwerken in een multidisciplinaire omgeving
- 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
Toelichting:
De student leert alle basisbegrippen van een RTOS systeem.
Hij/zij oefent dit in een team van 2 à 3 studenten, waarbij ze met mekaar overleggen over de te volgen methode.
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De student schrijft C programma's. Hij/zij moet ze debuggen: diagnose stellen waarom ze niet werken.
Een aantal zittingen gaan over hetzelfde probleem dat telkens op een andere manier opgelost wordt.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De labozittingen gaan door op de Philips LPC2138 ARM7 compatibele microcontroller waarvan de studenten in het derde bachelorjaar de architectuur en assembleermogelijkheden bestudeerd hebben in het OO digitale technieken. Dit is een belangrijke voorkennis, want sommige onderdelen van de programma's zullen toch nog in assembler geprogrammeerd worden.
Een goede kennis van C is eveneens onontbeerlijk!
A. Type
- Andere: computertool: Keil ARTX compiler, simulator, ...
B. Verplichte leermiddelen
zie ook RTOS hoorcollege
C. Aanbevolen leermiddelen
zie
http://www.colleman.be voor o.a. een lijst van referentiewerken, aanwezig in de bibliotheek van de hogeschool
zie
http://www.colleman.be voor alle mogelijke aanvullende informatie voor deze OA.
A. Types
- labo en werkcollege
- groepswerk
B. Omschrijving
Het labo RTOS is een echt labo, waar de student in groepen van 2 à 3 studenten samenwerken.
A. Types
- permanente evaluatie
- aan de computer
B. Omschrijving
RTOS labo: permanente evaluatie
De student kan op vele manieren beroep doen op extra begeleiding van de docent:
1. De docent is bereikbaar via zijn thuistelefoonnummer, beschikbaar in de KHK agenda.
2. De docent is bereikbaar via e-mail op patrick.colleman@khk.be of masterproef.colleman@gmail.com.
3. De docent is bereikbaar via chat (Gtalk) op masterproef.colleman@gmail.com.
4. De docent is bereikbaar via Internettelefonie (Gtalk) op masterproef.colleman@gmail.com.
5. De docent is bereikbaar vóór, tijdens (korte break) en na zijn hoorzittingen.
6. De docent is bereikbaar op zijn bureau, lokaal E208.