Ethiek
Na een algemene kennismaking met het begrip ethiek tonen we aan dat er een vernieuwde interesse is voor het morele denken. Vervolgens achterhaalt de student wat christelijke ethiek zou kunnen betekenen. In een derde deel wordt een exemplarisch voorbeeld van ethisch denken bestudeerd. Vervolgens komt de sociale leer van de kerk aan bod. Tenslotte willen we de bevrijdingstheologie situeren als voorbeeld van christelijke economische, sociale ethiek.
Kerk
Ontstaansgeschiedenis.
Structuren en hiërarchie.
Organisatievormen.
Didactische thema’s
Evaluatie: modellen, onderdelen, mogelijkheden en beperkingen.
VOET binnen het vak godsdienst: uitwerking binnen het raamplan.
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De student kan geschikte evaluatievormen selecteren.
De student kan VOET selecteren en toepassen binnen het raamplan.
2. Inhoudelijk expert
De student kan de basisbegrippen van het theologisch ethisch denken vatten en hanteren.
De student kent de evolutie van de sociale leer binnen de kerk.
De student kan de theologie van de bevrijding plaatsen als een mogelijke denkstrategie.
De student kent de kerkelijke structuur en kan de verschillende begrippen, ambten en functies verklaren.
De student kent de verschillende componenten van de evaluatie binnen het vak.
3. Organisator
De student kan zijn tijd functioneel benutten om de aangeboden inhouden te verwerven en verwerken.
De student kan gerichte en functionele evaluatievormen toepassen.
4. Onderzoeker
De student kan de vakliteratuur verkennen en kritisch beoordelen.
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
|||
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
|
|
20 |
PE |
100 |
Mondeling+taak |
|
|
60 |
Mondeling |
|
|
|
|
20 |
Schriftelijk |
|
|
|
|
|
|
|
|