Godsdienst deel 4 (2009-2010)

Ethiek

Na een algemene kennismaking met het begrip ethiek tonen we aan dat er een vernieuwde interesse is voor het morele denken. Vervolgens achterhaalt de student wat christelijke ethiek zou kunnen betekenen. In een derde deel wordt een exemplarisch voorbeeld van ethisch denken bestudeerd. Vervolgens komt de sociale leer van de kerk aan bod. Tenslotte willen we de bevrijdingstheologie situeren als voorbeeld van christelijke economische, sociale ethiek.

Kerk

Ontstaansgeschiedenis.
Structuren en hiërarchie.
Organisatievormen.

Didactische thema’s

Evaluatie: modellen, onderdelen, mogelijkheden en beperkingen.
VOET binnen het vak godsdienst: uitwerking binnen het raamplan.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

De student kan geschikte evaluatievormen selecteren.

De student kan VOET selecteren en toepassen binnen het raamplan.

2. Inhoudelijk expert

De student kan de basisbegrippen van het theologisch ethisch denken vatten en hanteren.
De student kent de evolutie van de sociale leer binnen de kerk.
De student kan de theologie van de bevrijding plaatsen als een mogelijke denkstrategie.
De student kent de kerkelijke structuur en kan de verschillende begrippen, ambten en functies verklaren.
De student kent de verschillende componenten van de evaluatie binnen het vak.

3.         Organisator

De student kan zijn tijd functioneel benutten om de aangeboden inhouden te verwerven en verwerken.
De student kan gerichte en functionele evaluatievormen toepassen.

4. Onderzoeker

De student kan de vakliteratuur verkennen en kritisch beoordelen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Ethiek en sociale leer
Erkende Instantie R.K. Godsdienst (2000). Leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het secundair onderwijs. Brussel: Licap.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

 

 

20

PE

100

Mondeling+taak

 

 

60

Mondeling

 

 

 

 

20

Schriftelijk

 

 

 

 

 

 

 

 

OA:
11269440
Code:
11269440
Vakcoördinator:
Frank Morlion
Semester:
2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands