bio-organische chemie (2009-2010)

Inleiding tot de organische chemie 1. Algemene eigenschappen van organische verbindingen: chemische binding, polariteit van moleculen, isomerie van organische verbindingen, algemene principes over de reactiviteit van organische verbindingen 2. Alkanen en cycloalkanen: structuur, naamgeving, eigenschappen 3. Optische isomerie: polarimeter, naamgeving, enantiomeren en diastereoisomeren 4. Halogeenalkanen en alcoholen: structuur, naamgeving, eigenschappen - nucleofiele substitutie op een verzadigde koolstof 5. Alkenen en alkynen: structuur, naamgeving, eigenschappen - eliminatie - elektrofiele additie 6. Aromaten: structuur, naamgeving, eigenschappen - elektrofiele substitutie 7. Aldehyden en ketonen: structuur, naamgeving, eigenschappen - nucleofiele additie 8. Carbonzuren: structuur, naamgeving, eigenschappen 9. Carbonzuurderivaten: structuur, naamgeving, eigenschappen - nucleofiele substitutie op een onverzadigde koolstof 10. Aminen: structuur, naamgeving, eigenschappen 11. Kunststoffen: synthese, structuur, verwerking, aggregatietoestanden

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Vermogen tot kritische reflectie

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
De studenten kunnen de samenstelling, de naamgeving, de eigenschappen en de reactiemogelijkheden van de belangrijkste organische verbindingen beschrijven en verklaren. De studenten kunnen de belangrijkste reactiemechanismen in de organische chemie toepassen. De studenten kunnen de ruimtelijke bouw van organische verbindingen verklaren. De studenten kunnen vraagstukken omtrent naamgeving, stereochemie en reactiemogelijkheden van organische verbindingen oplossen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Basisaspecten van algemene chemie: atoom- en molecuulstructuur, chemische binding, chemische functies, chemische reacties, chemisch evenwicht, reactiesnelheid, zuur/base eigenschappen

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

Mik Van Der Borght, niet gepubliceerde cursus: "Inleiding tot de organische chemie" 2009

Formularium chemie

C. Aanbevolen leermiddelen

- Gebruik van molecuulmodellen

- Toledo met ondermeer verwijzingen naar interessante websites

- L.G. WADE, Organic Chemistry [ISBN 0-13-640301-8-01]

- M.A.FOX, Organic Chemistry, [ISBN 0-7637-0178-5]

- F.A. BETTELHEIM, Organic and biochemistry, [ISBN 0-03-020218-3]

A. Types

  • hoorcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

De inhoud van het OA wordt via een schriftelijk examen geëvalueerd. Het examen is erg toepassingsgericht. De studenten moeten de leerstof kunnen toepassen op verschillende problemen die worden voorgelegd.

Een voorbeeldexamen wordt volledig besproken in de laatste les van het semester. Dit voorbeeldexamen wordt ook op Toledo geplaatst.

 

 

Tijdens de lessen hebben de studenten de gelegenheid tot het stellen van vragen. Ook buiten de lesuren en per mail kunnen vragen gesteld worden. Oefeningen worden klassikaal opgelost.

 

De PowerPointpresentaties en andere bijkomende informatie wordt op Toledo ter beschikking gesteld.

 

OA:
03201761
Code:
03201761
Vakcoördinator:
Mik Van Der Borght
Semester:
1
Studiepunten:
3,8
Onderwijstaal:
Nederlands