Wereldoriëntatie deel 3 (2009-2010)

In dit opleidingsonderdeel ligt het hoofdaccent op de studie van een andere streek dan de eigen streek. Exemplarisch wordt de Belgische Kuststreek bestudeerd. Vertrekkend van een meerdaagse excursie en de bijhorende terreinopdrachten komen inhouden en vaardigheden op het niveau van de student aan bod, alsook de didactische mogelijkheden voor de lagere school. Eindtermen, leerplandoelen, de visie op Wereldoriëntatie en de didactische principes zijn het uitgangspunt.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

1.1 beginsituatie achterhalen

1.2 doelstellingen kiezen en formuleren

1.3 leerinhouden -ervaringen selecteren

1.4 leerinhouden -ervaringen structureren

1.5 gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen

1.6 individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen

1.7 krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep

1.8 observatie/evaluatie voorbreiden

1.9 observeren en proces en product evalueren met oog op bijsturing, remediëring en differentiatie

1.12 omgaan met diversiteit van de groep

2.4 actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in pedagogische context

3.1 basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's

3.2 kennis en vaardigheden met betrekking tot leergebieden aanwenden

3.3 vormingsaanbod situeren en integreren in onderwijsaanbod

4.1 gestructureerd werkklimaat bevorderen

4.4 stimulerende en werkbare klasuimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen

5.1 vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen

5.2 kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek

10.1 sociaal-politiek domein

10.2 sociaal economisch domein

10.3 levensbeschouwelijk domein

10.4 cultureel-esthetisch domein

10.5 cultureel-wetenschappelijk domein

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Competenties van het overeenkomstig OO in het voorgaande programmajaar verworven hebben of geslaagd zijn voor het vorige programmajaar.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Cursus lectoren

Wolters' Algemene Wereldatlas

Wereldoriëntatie: Leerplan, VVKBaO

Wereldoriëntatie: Blik op veranderende praktijk, VVKBaO

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • elektronisch leerplatform
  • discussieseminarie
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

Excursie

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
90 schriftelijk 100 schriftelijk
10 permanent
Een niet-correct schriftelijk taalgebruik heeft invloed op de evaluatie van het OO. Student- en vraaggestuurde begeleiding van opdrachten, individueel of in groep.
OA:
11268110
Code:
11268110
Vakcoördinator:
Lieveke Hellemans
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands