Filosoferen (2009-2010)


In deze module verwerft de student achtergrondinformatie over filosoferen met kinderen en jongeren. Gesprekstechnieken en algemene filosofische vaardigheden worden concreet ingeoefend. De student bereidt tevens een filosofische activiteit voor voor het specifieke doelpubliek (leerlingen kleuter, lager of secundair onderwijs).

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op WWW
  • Andere: didactische leermiddelen filosoferen

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
35 %
verslag filosofische gespreksgroep
35% verslag filosofische gesprekstechniek
 35 %
taak ontwerpen van een filosofische activiteit
     35% taak: ontwerpen van een filosofische activiteit
30 %
presentatie filosofisch thema
30%
taak: filosofisch thema
Een niet-correct taalgebruik heeft invloed op de evaluatie van het OO. Student- en vraaggestuurde begeleiding bij het uitvoeren van de opdrachten, individueel of in groep.
OA:
11269800
Code:
11269800
Vakcoördinator:
Steven Meersschaert
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands