In deze module verwerft de student achtergrondinformatie over filosoferen met kinderen en jongeren. Gesprekstechnieken en algemene filosofische vaardigheden worden concreet ingeoefend. De student bereidt tevens een filosofische activiteit voor voor het specifieke doelpubliek (leerlingen kleuter, lager of secundair onderwijs).
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- materiaal op WWW
- Andere: didactische leermiddelen filosoferen
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- paper/werkstuk
- presentatie
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
35 %
|
verslag filosofische gespreksgroep
|
|
|
35% |
verslag filosofische gesprekstechniek |
35 %
|
taak ontwerpen van een filosofische activiteit
|
|
|
35% |
taak: ontwerpen van een filosofische activiteit
|
30 %
|
presentatie filosofisch thema
|
|
|
30%
|
taak: filosofisch thema
|
Een niet-correct taalgebruik heeft invloed op de evaluatie van het OO.
Student- en vraaggestuurde begeleiding bij het uitvoeren van de opdrachten, individueel of in groep.