Projectmatig werken en leren: typische van de werkvorm, planmatig sturen van het project, leren uit de zich aandienende processen;
Leerinhoud wordt verder grotendeels bepaald door de gekozen projecten.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De MA kan zich binnen functionele relaties authentiek verbinden met mensen en groepen.
- C02 De MA kan interacties tussen mensen in hun context beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief.
- C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
- C04 De MA integreert de ethische dimensie in zijn handelen.
- C05 De MA handelt vanuit een kritische reflectie op de wisselwerking tussen het eigen werk, het werkveld en het breder maatschappelijk kader.
- C06 De MA kan in een team en een organisatie werken en kan zich functioneel bewegen in een netwerk van partners en organisaties.
- C07 De MA werkt aan zijn verdere professionalisering binnen een perspectief van levenslang leren en zich ontwikkelen.
- C08 De MA draagt bij aan de identiteit en de ontwikkeling van het beroep en aan de ‘neergeslagen praktijktheorie’ in het werkveld.
- C09 De MA maakt mensen wegwijs in het netwerk van sociale organisaties , sociale voorzieningen en sociale arrangementen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
• Basiskennis over sociaal-culturele methodieken en het sociaal-culturele werkveld in Vlaanderen.
• Basiskennis over de typische benaderingen van SCW-ers.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Dekeyser, L. & Baert, H., Projectonderwijs: leren en werken in groepen. Leuven, Acco, 1999.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- oefenpracticum
- groepswerk
- elektronisch leerplatform
- begeleide zelfstudie
- projectwerk
- Andere: projectbegeleiding
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- permanente evaluatie
- Andere:
- peer assessment
B. Omschrijving