Bewegingsopvoeding (2009-2010)

Uit het domein van de bewegingsopvoeding werden volgende leerinhouden geselecteerd: bewegingsspelen, praktische vaardigheden, conditionele activiteiten, natuurgebonden bewegingsspelen, bewegingsintegratie en zwemmen. Doorheen deze leerinhouden komt de vakspecifieke didactiek, de dynamisch-affecitieve vormingskansen en het stimuleren van een fitte, gezonde en veilige levenstijl ruim aan bod.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

C1.1 De student kan de beginsituatie achterhalen.

C1.2 De student kan doelstellingen kiezen en formuleren.

C1.3 De student kan leerinhouden -ervaringen selecteren.

C1.4 De student kan leerinhouden -ervaringen structureren.

C1.5 De student kan gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.

C1.6 De student kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.

C1.7 De student kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep.

C1.8 De student kan observatie en evaluatie voorbereiden.

C1.9 De student kan het proces en product observeren en evalueren met oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.

C1.12 De student kan omgaan met de diversiteit van de groep.

 

C2.4 De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.

C2.5 De student kan het fysiek en geestelijk welzijn bevorderen.

 

C3.1 De student beheerst de basiskennis van de leerinhouden en volgt de recente ontwikkelingen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's.

C3.2 De student kan kennis en vaardigheden mbt de leergebieden aanwenden.

C3.3 De student kan het vormingsaanbod situeren en integreren in het onderwijsaanbod met het oog op begeleiding en oriëntering van lln.

 

C4.1 De student kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.

C4.4 De student kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.

 

C5.1 De student kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.

C5.2 De student kan kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek.

 

C10 De student kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op de volgende domeinen: sociaal-politieke, sociaal-economische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en het cultureel-wetenschappelijke.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student is in staat om zonder hulpmiddel 50 meter te zwemmen in een zwemstijl naar keuze.

A. Type

  • cursus
  • handboek

B. Verplichte leermiddelen

Cursus Leerplan Bewegingsopvoeding

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • Andere: praktijklessen, demonstratieles

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

 

 

 

 

1ste examenperiode 

 

 

2de examenperiode 

 

 

3de examenperiode  

 

 

%  

 

 

vorm 

 

 

 

vorm 

 

 

 

vorm 

 

 

65

 

 

 

 

Schriftelijk examen

 

 

 

 

 15

 

 

 

 

Practische proef

 

 

 

 

100

 

 

 

 

Idem  

(Permanente evaluatie wordt overgedragen)

  

 

  

  

 

 

20

 

 

Permanente evaluatie

 

 

 

 

 

  

In de evaluatie van de schriftelijke documenten die ingeleverd worden voor de permanente evaluatie, wordt het gebruik van niet-correct schriftelijk taalgebruik mee verrekend.

In voorbereiding op de practische proef krijgt de student twee monitoraten aangeboden.
OA:
11268140
Code:
11268140
Vakcoördinator:
Inge Van Gils
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands