Wiskunde deel 5 (2009-2010)

Goniometrie

Getallenverzamelingen en structuren

Problem solving deel 2

Didactiek

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

De student kan:
- een situatie mathematiseren, modelleren en oplossen

- de waarheidswaarde van beweringen onderzoeken
- een correct wiskundig taalgebruik hanteren, o.a. bij het formuleren van eigenschappen en het
   definiëren van begrippen
- eigenschappen en formules toepassen in nieuwe contexten

- de belangrijkste bewijstechnieken toepassen

- omgaan met de voortschrijdende abstractie in het denken en de interne samenhang en organisatie van een wiskundige theorie

- een probleem oplossen met heuristieken

 

- Op didactisch vlak kan de student onder andere : uitleggen aan de hand van een voorbeeld hoe men leerlingen kan helpen om goede oplossers van wiskundige problemen te worden, onderwijsactiviteiten plannen via een jaarplan en schoolagenda, het nieuwe leerplan zinvol gebruiken, BSO-materiaal ontwerpen,...

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student heeft een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. Hij bezit inzichten en vaardigheden op het niveau van het einde van het secundair onderwijs. Daarnaast heeft hij een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs en beheerst hij deze leerstof ook inzichtelijk.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op WWW
  • Andere: software en tijdschriften

B. Verplichte leermiddelen

onuitgegeven cursus van de docent, 2009-2010,  met eventuele werkbladen. 

- leerplannen eerste graad en tweede graad (zie website VVKSO)
- eigen nota's van de lessen
- de handboeken (leerboeken en werkboeken) van Pienter voor de eerste vier jaren van het
   secundair onderwijs:
   Foets, K., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het eerste jaar. Wommelgem, Van In
   Foets, K., e.a., Pienter, werkschrift voor het eerste jaar. Wommelgem, Van In
   Foets, K., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het tweede jaar. Wommelgem, Van In
   Foets, K., e.a., Pienter, werkschrift wiskunde voor het tweede jaar. Wommelgem, Van In
   Coppens, P., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het derde jaar, deel a en b. Wommelgem, Van In

   Coppens, P., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het vierde jaar, deel a en b. Wommelgem, Van In

C. Aanbevolen leermiddelen

- andere handboeken voor de eerste twee graden van het secundair onderwijs (zie OWP)
- wiskundetijdschriften (o.a. Uitwiskeling, Wiskunde en Onderwijs, Euclides, Nieuwe Wiskrant,
   ...), zie OWP
- softwareprogramma's  (Geogebra, Cabri, Graphmatica), deze zijn beschikbaar op de computers op school

- Grafische rekenmachine

A. Types

  • elektronisch leerplatform
  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

Tijdens de contacttijden is er een voortdurende afwisseling in werkvormen. Daarnaast verwerkt de student sommige stukken van de leerstof zelfstandig of bereidt hij een stuk leerstof voor dat dan gedurende de contacttijd besproken wordt.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1de examenperiode

3de examenperiode

%

vorm

%

vorm

 85

schriftelijk en mondeling examen

 

 

 

 schriftelijk en mondeling examen

 

 

 

 15

 permanente evaluatie

 

 

 

 

100%

 

 

100%

 

 

- coaching

- begeleiding is mogelijk op vraag van de student

OA:
11270060
Code:
11270060
Vakcoördinator:
Fons Michiels
Semester:
1
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands