Persoonlijk leermanagement deel 2 (2009-2010)

Sterkte/zwakte-analyse maken n.a.v. opgedane stage-ervaringen. Concretiseren van voorhanden zijnde competentiekaders. A.d.h.v. een aangereikt reflectiemodel reflecteren op opgedane leer - en stage-ervaringen. Omgaan met feedback. Begeleid zelfstandig optimaliseren van de eigen studieresultaten. "Hoe verzamelt en inventariseert de student bewijsmateriaal?" Een aanzet tot portfolio.

A. Algemene competenties

  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:

4.3 De student kan correct administratieve zaken uitvoeren.

5.1 De student kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.

7.3 De student kan de pedagogische en didactische aanpak in team bespreken.

9.2 De student kan dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

We gaan ervan uit dat de student PLM 1 met vrucht heeft doorlopen.

A. Type

  • Andere: De student krijgt per sessie een deel van de cursu

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • elektronisch leerplatform
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

In leergroepen van ongeveer 15 studenten doorlopen de studenten de PLM-sessies onder begeleiding van een leerbegeleider. Voortaken, stage-ervaringen, het competentiekader ... vormen het uitgangspunt om in de leergroep samen te reflecteren en verder op stap te gaan in het groeien naar het onderwijzer-zijn in alle aspecten. Concrete reflecties gebeuren in kleine groepjes van 5 studenten, terwijl de andere studenten groepsvormende en groepsgerichte opdrachten begeleid zelfstandig doorlopen.

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Aanwezigheid en het correct en tijdig indienen van alle taken alsook het keurig bijhouden van het logboek zijn een voorwaarde om te kunnen slagen voor dit OO. Niet-correct schriftelijk en mondeling taalgebruik kan leiden tot een aftrek van 10% van het maximum te behalen punten.
1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
60% Permanente evaluatie 60% Taak
40% Mondeling 40% Mondeling
OA:
11268170
Code:
11268170
Vakcoördinator:
Joeri Meynen
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands