De student maakt kennis met belangrijke verhalen uit het Nieuwe Testament. Deze verhalen worden historisch en thematisch-theologisch gekaderd. Tevens worden er krijtlijnen uitgezet voor een zinvolle didactische verwerking van deze verhalen op het niveau van de lagere school. Verschillende werkvormen worden aangereikt met het oog op een diepgaande levensbeschouwelijke communicatie met de kinderen én de studenten. Zowel vanuit inhoudelijk als vanuit vakdidactisch oogpunt wordt ingegaan op het belang van rituelen en levensbeschouwelijke feesten.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
C 1.1 beginsituatie achterhalen
C 1.2 doelstellingen kiezen en formuleren
C 1.3 leerinhouden -ervaringen selecteren
C 1.4 leerinhouden -ervaringen structureren
C 1.5 gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen
C 1.6 individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
C 1.7 krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de
heterogeniteit van de leergroep
C 1.8 observatie/evaluatie voorbereiden
C 1.9 observeren en proces en product evalueren met oog op bijsturing remediëring en differentiatie
C 1.12 omgaan met de diversiteit van de groep
C 2.4 actuele maatsch.ontw. hanteren in ped. context
C 3.1 basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente
ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's
C 3.2 kennis en vaardigheden mbt leergebieden aanwenden
C 3.3 vormingsaanbod situeren en integreren in onderwijsaanbod
met het oog op begeleiding en oriëntering van lln.
C 4.1gestructureerd werkklimaat bevorderen
C 4.4 stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met
de veiligheid van de leerlingen
C 5.1 vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
C 5.2 kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek
C 10.1 sociaal politiek domein
C 10.2 sociaal-economisch domein
C 10.3 levensbeschouwelijk domein
C 10.4 cultureel-esthetisch domein
C 10.5 cultureel-wetenschappelijk domein
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
- De Meyere, J. (2008). Godsdienst 2. Onuitgegeven cursus, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
In het discussieseminarie zal de student verschillende kernthema's van het godsdienstonderwijs kritisch bespreken. Tijdens het groepswerk zal de student in groep een bijbelverhaal inhoudelijk analyseren en didactisch exploreren.
A. Types
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
|
|
80% |
Mondeling |
100% |
Mondeling |
|
|
20% |
Permanente evaluatie |
|
|
Een niet-correct taalgebruik heeft invloed op de evaluatie van het OO.
Voor deze onderwijsactiviteit worden monitoraatsuren voorzien.