Afstudeerproject (2009-2010)

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert
-verwerft de student op eigen initiatief een inhoudelijke basis voor het uitgewerkte thema

Als onderzoeker
-stelt de student zichzelf een leervraag waar hij het antwoord op zoekt
-heeft de student oog voor onderzoeksmatige aspecten bij het gekozen onderwerp en opzet

Als lid van de schoolgemeenschap
-zoekt de student naar realisatiemogelijkheden binnen de stagecontext
-draagt de student bij tot de praktisch-theoretische kennisconstructie mbt leren en onderwijzen

Als cultuurparticipant
-verruimt de student zijn wereldbeeld door zich te verdiepen in een zelfgekozen onderwerp

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student heeft een vakinhoudelijke en vakdidactische basis verworven, evenals een algemeen didactische en pedagogische basis.

A. Type

  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

- K.H.Kempen Stijlwijzer

- Leidraad afstudeerproject (bundel en powerpointpresentatie) op toledocursus 'Afstudeerproject Baso'

C. Aanbevolen leermiddelen

- Documenten opleidingsportfolio

- De map 'Hulpmiddelen' op de toledocursus 'Afstudeerproject Baso' biedt de student allerlei hulpmiddelen aan waaruit de student zelfstandig en vrijblijvend kan kiezen om de student de helpen bij het uitschrijven van zijn afstudeerproject. 

A. Types

B. Omschrijving

Afhankelijk van het onderzoeksthema horen interviews, enquêtes, veldonderzoek, ... tot de mogelijkheden. Hoe dan ook staan zelfstandig werk en zelfstudie centraal.

A. Types

  • presentatie
  • mondeling examen
  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

2 EP

- Afstudeerproject (= schriftelijk product): 50 %

- Gesprek (mondeling examen) over het afstudeerproject, waarin de student bevraagd wordt door de werkstukbegeleider en een assessor: 30 %

- Onderwijsmarkt (= presentatie): 20 %

3 EP

- Gesprek: 30 %

- Afstudeerproject: 70 %

 

De student kiest een werkstukbegeleider uit de groep lectoren die les geven in de opleiding. Na instemming van de werkstukbegeleider, begeleidt deze het persoonlijk werktraject van de student. Indien van toepassing, gebeurt dit in overleg met het werkveld waar het werkstuk getoetst wordt. De student neemt zelf het initiatief om de werkstukbegeleider te informeren over de vorderingen van hun werktraject en het afstudeerproject. 
OA:
10257430
Code:
10257430
Vakcoördinator:
Mieke Balcaen
Semester:
1+2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands