OA PSYCHOLOGIE EN SEKSUOLOGIE
Historische inleiding in de seksuologie
De vier dimensies van seksualiteit
De seksuele responscyclus
Seksualiteit tijdens de zwangerschap
Prenatale psychologie
Psychologische begeleiding tijdens de zwangerschap, de bevalling en postpartum
OA SOCIALE VAARDIGHEDEN
In het eerste hoofdstuk staan de luistervaardigheden beschreven (leerstof 1ste jaar). Zij worden gebruikt als aanvulling bij verscheidene oefeningen. Het tweede hoofdestuk behandelt het telefoongesprek, de rapportage en het geven van informatie. Vervolgens worden anamnesegesprek, ondersteuningsgesprek en slechte-nieuwsgesprek bestudeerd en geoefend. Tevens komen aandachtspunten voor de begeleiding bij verlies aan bod.
OA SEMINARIES
Info m.b.t. verschillende disciplines van stage
Bezoek aan de medische bibliotheek
Bezoek aan de dienst psychiatrie
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De vroedvrouw heeft een fundamentele grondhouding van echtheid, empathie en onvoorwaardelijk respect.
- C02 De vroedvrouw beschikt over het vermogen om, via reflexie, haar eigen identiteit te bewaken en uit te bouwen zowel binnen haar beroepsdomein als lid van de samenleving.
- C03 De vroedvrouw kan evenwichtig voelen en denken; een evenwichtige persoonlijkheid en een kritisch, analytisch én integrerend denkvermogen vormen een onmiskenbare basis voor adequaat en methodisch verloskundig handelen.
- C04 De vroedvrouw beschikt over sociale en communicatieve vaardigheden die haar in staat stellen respectvol om te gaan met individuele noden ongeacht de culturele en maatschappelijke achtergronden van de zorgvrager.
- C05 De vroedvrouw beschikt over de competentie cliënten op een professionele manier te coachen en te begeleiden. Dit impliceert dat zij hen kan stimuleren, motiveren en feedback kan geven en ontvangen. Zij doet dit met respect voor de persoon binnen het kader van de processen die deze persoon doormaakt.
- C06 De vroedvrouw heeft expliciete aandacht voor het belang en de betekenis van natuurlijke fysiologische processen tijdens de zwangerschap, de bevalling en de postnatale periode. Het is haar opdracht deze op een adequate wijze te beschermen, te observeren, te analyseren en het verdere verloop ervan in te schatten.
- C07 De vroedvrouw is in staat de behoeften en verwachtingen van de cliënt in onderlinge dialoog te detecteren en te analyseren. Hierbij aansluitend kan zij de nodige informatie geven zodat de cliënt tot een bewust geïnformeerde keuze komt omtrent de te volgen benaderingswijze. Deze keuze dient door de vroedvrouw respectvol te worden benaderd.
- C11 De vroedvrouw kan reflecteren over de eigen praktijk en de bijhorende persoonlijke belevingsaspecten. Zij is in staat deze reflecties actief te integreren in de permanente ontwikkeling van haar beroepsactiviteit.
- C15 De vroedvrouw beschikt over de nodige sociaal-communicatieve competenties om het communiceren en samenwerken met anderen adequaat te realiseren.
- C17 De vroedvrouw is positief kritisch ingesteld om eigen handelen en dat van het team in vraag te stellen.
Toelichting:
De student krijgt inzicht in de belangrijkste aandachtspunten uit de seksuologie, gekoppeld aan een iets ruimere kijk op de menselijke persoonlijke en het menselijk sociaal interageren.
De student verwerft vaardigheden om een zwangere en haar partner in uiteenlopende situaties te begeleiden
De student verwerft vaardigheiden om vlot in een interdisciplinair team te werken
De student maakt kennis met het beroepsveld.
De student leert expliciete aandacht te hebben voor het belang en de betekenis van natuurlijke en fysiologische en psychologische processen tijdens de zwangerschap, bevalling en postpartum periode,
OA SOCIALE VAARDIGHEDEN
De studenten kunnen als voorbereiding op een les op zelfstandige wijze de theorie bestuderen.
De studenten kunnen op professionele wijze rapporteren en informatie geven.
De studenten kunnen in rollenspel en simulatieoefeningen verschillende soorten gesprek leiden (telefoongesprek, anamnesegesprek, ondersteuningsgesprek, slechte-nieuwsgesprek.
De studenten kunnen de aandachtspunten in begeleiding bij verlies benoemen en hanteren.
De studenten staan stil bij hun eigen stage-ervaringen en reflecteren hierover.
De studenten reflecteren op hun eigen handelen na rollenspel en simulatie-oefeningen.
De studenten geven feedback aan elkaar over het gevoerde gesprek.
De studenten formuleren aandachtspunten om de gspreksvaardigheden te verbeteren.
De studenten stan stil bij hun eigen stage-ervaringen en reflecteren hierover.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten die met succes hun eerste jaar in dit studiegebied hebben afgesloten worden toegelaten tot dit onderdeel.
Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Eigen cursus van de docent
Inge Paesschierssens,2005, Psychologie. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Lier, 100p
Diverse artikels betreffende de prenatale fase en begeleiding tijdens de zwangerschap, bevalling en postpartum.
Divers videomateriaal
Boek : Elementaire sociale vaardigheden
AO SOCIALE VAARDIGHEDEN
Ponde Yperman, 2005, Communicatieve vaardigheden. Niet gepubliceerde cursus. KHKempen, Lier
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- labo en werkcollege
- discussieseminarie
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving