Begrippen en wetten van de fluïdomechanica
- Wet van Bernouilli
- Continuïteitsvergelijking
- Viscositeit van een vloeistof
- Laminaire en turbulente stroming
Stromingsverliezen in een leidingssysteem
- Drukverlies in rechte buizen
- Drukverlies in hulpstukken
Verdringingspompen
- Pomparbeid
- Indicateurdiagram
- Pomparbeid-, vermogen en -rendement
Windketels
- Doel en werking
- Berekening
- Toepassingen en uitvoeringen van plunjer- en zuigerpompen
Overzicht van waaierpompen
- Centrifugaalpompen
- Half-axiale pompen
- propellerpompen
Centrifugaalpompen met radiale uittrede
- Principe en constructie
- Vergroten van opvoerdruk en debiet
- Opstelling
- Voorbeeld Eulerse opvoerdruk en werkelijke opvoerdruk
- Invloed van de schoepvorm en het aantal schoepen
- Rendementen en vermogen ( Sankey diagramma)
- Onderlinge afhankelijkheid van debiet, opvoerdruk en toerental
- Pomp- en leidingskarakteristieken
- Bedrijfspunt
- Serie en parallelschakeling van waaierpompen Cavitatie
- Invloed van de dampspanning
- Net Positive Suction Head Berekeningsvoorbeelden van centrifugaalpompen
Opheffen van axiale krachten
Asafdichtingen
- stopbuspakking
- mechanical seals
Pompen voor verontreinigde vloeistoffen
Pompen voor de chemische industrie
Pompen voor de voedingsindustrie
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
- 06. In teamverband werken
- 07. Verantwoordelijkheid opnemen
Toelichting:
De studenten kunnen de algemene wetten van de hydrostatica toepassen.
De studenten kunnen de wet van Castelli en de wet van Bernouilli toepassen.
De studenten kunnen een eenvoudige pompinstallatie berekenen, d.w.z.
- de meest economische leidingdiameter bepalen voor aanzuig- en persleiding
- de leidingverliezen berekenen
- de manometerische opvoerhoogte bepalen
- keuze van een geschikte pomp voor een bepaalde toepassing i.f.v. rendement, vermogen.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C02 Gedetailleerde kennis hebben, geïnspireerd door de nieuwste ontwikkelingen van de discipline.
- C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
- C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
Toelichting:
- Studenten kunnen de wetten van de hydrostatica en de hydrodynamica toepassen.
- Studenten kunnen de manometrische opvoerdruk in een leidingsysteem berekenen.
- Studenten begrijpen wat cavitatie is.
- Studenten kunnen de NPSH van een pompinstallatie berekenen.
- Studenten kunnen een volledig pompsysteem voor een landbouw-, tuinbouw- of voedingsbedrijf ontwerpen.
- Studenten kunnen de relatie tussen de vorm van de schoep en de opvoerhoogte bij centrifugaalpompen verklaren.
- Studenten kunnen de juiste pompkeuze maken voor een bepaalde toepassing.
- Studenten kunnen de juiste ventilatorkeuze maken voor een bepaalde toepassing.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Basisbegrippen uit de mechanica
Basisbegrippen uit de fysica
Wet van Pascal
Viscositeit
Dampspanning
Eigenschappen van materialen
Begrippen uit de thermodynamica: entropie, entalpie
A. Type
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
- cursus
- audiovisueel materiaal
B. Verplichte leermiddelen
Eigen cursus
Power Point presentaties
Verwijzingen naar interessante websites
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving