Stage en eindwerk (2009-2010)

In het derde jaar loopt de student stage in een van onze stagebedrijven. Hij/zij werkt er dertien weken aan een concreet en afgelijnd project. Achteraf maak hij/zij een scriptie over dit project, die hij/zij  presenteert en verdedigt voor een professionele jury bij het einde van zijn/haar studie. Van bij het begin krijgt hij/zij  begeleiding van een bedrijfspromotor en van een stagebegeleider.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
De student heeft, afhankelijk van het onderwerp,  meest voorkomende competenties nodig.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
De student heeft, afhankelijk van het onderwerp,  meest voorkomende competenties nodig.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
  • BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
  • BC6 Het ontworpen product/systeem/dienst geschikt maken voor ingebruikneming.
  • BC7 Rekening houdend met het budget, de termijnen en het wettelijke kader de productie efficiënt organiseren.
  • BC8 Gebruik maken van gangbare werkmethoden conform de code van de goede praktijk.
  • BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
  • BC10 Het afgeleverd product/dienst controleren.
  • BC11 Aantonen dat het geleverde product/systeem/dienst voldoet aan de specificaties.
  • BC12 Een gecompliceerd systeem in bedrijf stellen.
  • BC13 Het onderhoud plannen/ organiseren.
  • BC14 Een installatie/systeem onderhouden.
  • BC15 Leveranciers en klanten beoordelen en kiezen.
  • BC16 Een duurzame relatie met de opdrachtgever/klant onderhouden.
  • BC17 Technische ondersteuning verlenen.
  • BC18 Kwantitatief en kwalitatief onderzoek doen naar mogelijkheden en trends in de markt.
  • BC19 Opleiding/training geven.
  • BC20 In een gegeven situatie kwaliteitstechnieken toepassen waarbij rekening wordt gehouden met kwaliteitszorg, en de invloed daarop van parameters zoals wetgeving en kwaliteitseisen.
  • BC21 Veiligheidsvoorschriften toepassen en doen naleven.
  • BC22 Het productieproces op een milieubewuste en energiebewuste manier ontwerpen/beheren/onderhouden.
  • BC23 De productielogistiek voorbereiden en plannen.
  • BC24 Als deskundige communicatievaardig te zijn (in een vreemde taal).
Toelichting:

De student heeft, afhankelijk van het onderwerp,  meest voorkomende competenties nodig.

De student komt mogelijk in aanraking met vele competenties, maar zelden met allen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student heeft , afhankeijk van het onderwerp,  voldoende competenties om het onderwerp aan te vatten.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • stage
  • projectwerk
  • bedrijfsbezoeken

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • individuele taak
  • projectwerk

B. Omschrijving

De student wordt beoordeeld (elk voor 25 %) door

de bedrijfspromotor op zijn stagewerk via een beoordelingsformulier,

door de contactleraar op een aantal vastgelegde criteria,

door de externe jury op de scriptie en

op de presentatie en het beantwoorden van de vragen - samen de verdediging genoemd.

De student wordt begeleid door een bedrijfspromotor, samen met eventueel een aantal collega's, en een contactdocent van de Hogeschool + eventueel vakspecialisten binnen de opleiding.
OA:
05214880
Code:
05214880
Vakcoördinator:
 
Semester:
2
Studiepunten:
20
Onderwijstaal:
Nederlands