De student toont in een procesmatig, schriftelijk werk aan in staat te zijn een voor het beroepsveld relevant onderwerp te analyseren, adekwate conclusies te trekken en e.v.t aanbevelingen te doen op wetenschappelijk aanvaarde basis.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
- BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
- BC03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen.
- BC05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
- BC06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde .
- BC07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.
- BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
- BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
- BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
- BC11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
- BC12 Primaire en secundaire preventie toepassen.
- BC13 De zorg organiseren en coördineren.
- BC14 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
- BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
- BC16 Medestudenten/collega’s begeleiden.
- BC17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team.
- BC18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
- BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
- BC20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep.
- BC21 Open staan voor het economische, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg.
Toelichting:
- De studenten kunnen een gespecialiseerde verpleegkundige zorgsituatie kritisch analyseren.
- De studenten kunnen uit de kritische analyse van de zorgsituatie een concrete, heldere
probleemstelling en doelstelling formuleren.
- De studenten raadplegen verschillende informatiebronnen met betrekking tot de zorgsituatie
en de geformuleerde probleemstelling.
- De studenten lezen en begrijpen vakliteratuur, gebruiken de informatie die ze hebben
verzameld, voor het maken van hun concreet product dat evidence based is .
- De studenten maken een plan van aanpak over de implementatie van hun kwaliteitsproject en
voeren ev. deelaspecten uit van hun plan van aanpak indien mogelijk
- De studenten kunnen in groep op een optimale manier samenwerken
- De studenten kunnen kritisch en ethisch reflecteren m.b.t. het eigen leerproces en het
onderwerp van hun eindproject.
- De studenten kunnen hun project in groep voorstellen aan een groep van toehoorders.
- De studenten maken de schriftelijke neerslag van hun project in overeenstemming met de
bundel
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
- Andere:
- cursus
B. Verplichte leermiddelen
K.H.Kempen stijlwijzer (2009)
Draaiboek afstudeerproject banaba (2009)
C. Aanbevolen leermiddelen
Cursusmateriaal Verpleegkundige wetenschappen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
- projectwerk
B. Omschrijving
A. Types
- presentatie
- permanente evaluatie
- projectwerk
B. Omschrijving
Voor de evaluatie van het eindwerk wordt zowel rekening gehouden met het proces als met het definitief product.
Het proces wordt enkel beoordeeld door een promotor en het product wordt beoordeeld door alle lezers van het eindwerk (docenten van K.H.Kempen en mensen uit het werkveld). De berekening gebeurt op basis van een digitaal instrument.
Begeleiding gebeurt procesmatig door promotor vanuit de hogeschool in samenwerking met praktijkbegeleiders uit het werkveld.