Denk en redeneervaardigheden
- De student kan vanuit een thema de sensomotorische ontwikkeling stimuleren.
Informatie verwerven en verwerken.
- De student kan vanuit een thema informatie opzoeken, verwerken en praktisch
toepassen.
Projectmatig en methodisch handelen
- De student kan een thema projectmatig uitwerken samen met de andere studenten.
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- De student kan de beginsituatie van de kinderen en groep achterhalen. De student kan inschatten in hoever kleuters van een bepaalde leeftijd sensomotorisch ontwikkeld zijn.
- De student kan sensomotorische doelstellingen kiezen en formuleren
- De student kan leerinhouden en –ervaringen selecteren op vlak van sensomotoriek, sensoriek, ritmiek, sensomotorisch omgaan met materialen. De student kan sensomotorische ervaringssituaties creëren.
- De student kan leerinhouden en – leerervaringen structureren en vertalen in een sensomotorisch onderwijsaanbod voor kleuters.
- De student kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen hanteren in functie van de sensomotorische activiteiten.
- De student kan individueel en in teamverband ontwikkelingsmaterialen kiezen en aanpassen om kleuters sensomotorisch te ontwikkelen.
- De student kan een ontwikkelingsbevorderde omgeving creëren met aandacht voor heterogeniteit. De student kan kinderen stimuleren in het ontdekken van sensomotorische mogelijkheden in een eigen en aangepast tempo.
Als opvoeder
- De student kan het fysieke en geestelijk welzijn bevorderen. De student kan het zelfbeeld en het individueel welbevinden van kinderen bevorderen via gepaste impulsen.
Als inhoudelijk expert:
- De student kan de basiskennis beheersen van de leerinhouden van de sensomotorische ontwikkeling van het jonge kind.
- De student kan de verworven kennis en vaardigheden zinvol toepassen in activiteiten om de ontwikkeling van de sensomotoriek te stimuleren
Als organisator
- De student kan een gestructureerd speel- en leerklimaat bevorderen op het vlak van sensomotoriek. De student kan stimulerende en veilige ervaringssituaties opbouwen en organiseren met aangepast materiaal.
Als onderzoeker
- De student kan zijn eigen functioneren in vraag stellen en bijsturen. De student kan sensomotorische activiteiten kritisch bevragen wat betref inhoud, leereffect.
CURSUSMATERIAAL
Lodeweyckx, E. (2009). Studiewijzer: Sensomotorische ontwikkeling. Onuitgegeven studiewijzer voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
De Bie, L. (2009). Sensoriek. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het eerste jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Decock, E. (2009). Sensomotorisch omgaan met materialen. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het eerste jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Van Den Bergh, I. (2009). Sensomotoriek. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het eerste jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Rymen, K. (2009). Ritmiek. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het eerste jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Bertrands, E.& Florquin, V. (2003). Speelkriebels voor kleuters; een ontwikkelingsgerichte kijk op bewegingsspelen. Leuven: Acco.
VVKBAO. (1998). Deelleerplan muzische opvoeding: muzikale opvoeding. Brussel: CRKLKO.
VVKBAO. (1998). Leerplan bewegingsopvoeding. Brussel: CRKLKO.
VVKBaO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002).
Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs.
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
75 | Schriftelijk examen | 75 | Schriftelijk examen | ||
25 | Opdracht | 25 | Taak |
Begeleiding |
3 u Coaching Sensomotorisch taak |