Sensomotorische ontwikkeling (2009-2010)

Naast de psychosociale en de cognitieve module willen we tijdens het eerste jaar van de opleiding de algemene sensomotorische ontwikkeling van de kleuter verkennen. In deze module leggen we het accent op de sensomotorische ontwikkeling zonder daarbij de totale persoonlijkheid van het kind uit het oog te verliezen. De sensomotoriek ligt trouwens aan de basis van de verdere cognitieve,de psychosociale, de motorische, sensorische ontwikkeling, spraak- en taalontwikkeling van de kleuter. De student ervaart op eigen niveau wat sensomotoriek betekent en krijgt achtergrondinformatie over sensomotoriek, sensoriek en ritmiek. Er wordt de student ook aangereikt hoe hij de sensomotorische ontwikkeling kan stimuleren bij kleuters. De studenten werken een uitdagende sensomotorische speelhoek uit  en kunnen alzo ervaren wat sensomotoriek voor kleuters echt inhoudt.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
Toelichting:

Denk en redeneervaardigheden

-  De student kan vanuit een thema de sensomotorische ontwikkeling stimuleren.

Informatie verwerven en verwerken.

-  De student kan vanuit een thema informatie opzoeken, verwerken en praktisch  

    toepassen.

Projectmatig en methodisch handelen

-  De student kan een thema projectmatig uitwerken samen met de andere studenten.

 

 

 

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:
Tijdens de taken moet je met de andere studenten in team kunnen werken.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

- De student kan de beginsituatie van de kinderen en groep achterhalen. De student kan inschatten in hoever kleuters van een bepaalde leeftijd sensomotorisch ontwikkeld zijn.

- De student kan sensomotorische doelstellingen kiezen en formuleren

- De student kan leerinhouden en –ervaringen selecteren op vlak van sensomotoriek, sensoriek, ritmiek, sensomotorisch omgaan met materialen. De student kan sensomotorische ervaringssituaties creëren.

- De student kan leerinhouden en – leerervaringen structureren en vertalen in een sensomotorisch onderwijsaanbod voor kleuters.

- De student kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen hanteren in functie van de sensomotorische activiteiten.

- De student kan individueel en in teamverband ontwikkelingsmaterialen kiezen en aanpassen om kleuters sensomotorisch te ontwikkelen.

- De student kan een ontwikkelingsbevorderde omgeving creëren met aandacht voor heterogeniteit. De student kan kinderen stimuleren in het ontdekken van sensomotorische mogelijkheden in een eigen  en aangepast tempo.

Als opvoeder

- De student kan  het fysieke en geestelijk welzijn bevorderen. De student kan het zelfbeeld en het individueel welbevinden van kinderen bevorderen via gepaste impulsen. 

Als inhoudelijk expert:

-  De student kan de basiskennis beheersen van de leerinhouden van de sensomotorische ontwikkeling van het jonge kind.

- De student kan de verworven kennis en vaardigheden zinvol toepassen in activiteiten om de ontwikkeling van de sensomotoriek te stimuleren

Als organisator

- De student kan een gestructureerd speel- en leerklimaat bevorderen op het vlak van sensomotoriek. De student kan stimulerende en veilige ervaringssituaties opbouwen  en organiseren met aangepast materiaal.

Als onderzoeker

- De student kan zijn eigen functioneren in vraag stellen en bijsturen. De student kan sensomotorische activiteiten kritisch bevragen wat betref inhoud, leereffect.

 

 

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

CURSUSMATERIAAL

 

Lodeweyckx, E. (2009). Studiewijzer: Sensomotorische ontwikkeling. Onuitgegeven studiewijzer voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar. 

 

De Bie, L. (2009). Sensoriek. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het eerste jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar. 

 

Decock, E. (2009). Sensomotorisch omgaan met materialen. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het eerste jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar. 

 

Van Den Bergh, I. (2009). Sensomotoriek. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het eerste jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar. 

 

Rymen, K. (2009). Ritmiek. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het eerste jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar. 

C. Aanbevolen leermiddelen

Bertrands, E.& Florquin, V. (2003). Speelkriebels voor kleuters; een ontwikkelingsgerichte kijk op bewegingsspelen. Leuven: Acco.

VVKBAO. (1998). Deelleerplan muzische opvoeding: muzikale opvoeding. Brussel: CRKLKO.

VVKBAO. (1998). Leerplan bewegingsopvoeding. Brussel: CRKLKO.

VVKBaO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002).
Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs.

A. Types

  • groepswerk
  • hoorcollege
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • schriftelijk examen
  • projectwerk

B. Omschrijving

Schritelijk examen 75 % : Sensomotoriek, Sensoriek, Sensomotorische exploreren, Ritmiek  Sensomotorische taak: 25 % Voor derde examenperiode kunnen de punten van de taak behouden blijven, maar de studenten die niet geslaagd zijn mogen de taak herwerken.
1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
75 Schriftelijk examen 75 Schriftelijk examen
25 Opdracht 25 Taak
Tijdens de coaching kunnen de studenten in contact treden met de docent en vragen stellen over de sensomotorische opdracht.
Begeleiding
3 u Coaching Sensomotorisch taak
OA:
11260030
Code:
11260030
Vakcoördinator:
Eddy Lodeweyckx
Semester:
1+2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands