Informatica deel 5 (2009-2010)

1.  Computerconfiguratie en serverbeheer

2.  Programmeren in VB.NET en VBA

3.  Ontwikkelen van een leerpad op een elektronisch leerplatform

4.  Basisopleiding tot ICT-coördinator

5.  Opstellen van een jaarplan voor het vak Informatica

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
* Inhoudelijk expert, onderzoeker, vernieuwer, leerbegeleider van ontwikkelingsprocesssen
- De student kan in teamverband een gebruiksvriendelijke toepassing maken in Microsoft Access voor eindgebruikers die Access zelf niet beheersen. De student bezit daartoe een diepgaande kennis van databases en de interfacemogelijkheden van Access en vult deze aan met een praktisch gebruik van de programmeertaal Visual Basic for Applications.
- De student integreert vakdidactische vaardigheden met zijn inhoudelijke competenties in de informatica: hij ontwerpt een didactisch project dat vertrekt vanuit een zelfgekozen onderwerp of context. Hiermee bewijst de student dat hij in staat is om een didactische leerroute voor een specifieke doelgroep uit te stippelen binnen een elektronisch leerplatform.
- De student bezit de kennis, inzichten en vaardigheden om de functie van ICT-coördinator zowel op technisch als pedagogisch vlak uit te oefenen.
- De student bezit basiskennis, inzichten en vaardigheden om verschillende types van servers te kunnen beheren.
* Organisator
- De student verfijnt attitudes zoals administratieve stiptheid, doorzettingsvermogen, zelfredzaamheid, zin voor efficiëntie, open houding ten opzichte van veranderingen.
- De student kan een jaarplan opstellen voor het vak informatica.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

- Cursussen van de hogeschool
- leeromgeving

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • aan de computer
  • peer assessment

B. Omschrijving

1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

40

Permanente
evaluatie

 

 

100

Presentatie

60 Presentatie

 

 


 



 

 


 

OA:
11270020
Code:
11270020
Vakcoördinator:
Jean-Pierre Pluymers
Semester:
1
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands