Laboratoriumzittingen:
- zuiverings- en identificatietechnieken
- destillatie - synthese en analyse van aspirine
- synthese van isopentylacetaat
- isolatie van cafeïne uit thee; dunne-laag-chromatografie
- analyse van nicotine uit een sigaret
- identificatie van polymeren
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
- 06. In teamverband werken
- 07. Verantwoordelijkheid opnemen
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
C. Beroepsspecifieke competenties
- C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
Toelichting:
Toepassen van de belangrijkste technieken die gebruikt worden bij de synthese en zuivering van organische verbindingen.
Leren omgaan met de gevaren van organische stoffen en het toepassen van de gepaste veiligheidsvoorzieningen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Basistechnieken in een chemisch labo
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- Laboratoriumhandleiding chemie
- Veiligheidsbrochure
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
80% van de punten wordt gegeven op attituden, vaardigheden en rapportering. 20% van de punten staan op twee labotesten die in de loop van het semester worden afgenomen. De details van de permanente evaluatie zijn opgenomen in de labocursus.
In het begin van de labozitting wordt de achtergrond van de uit te voeren experimenten kort toegelicht en wordt het gebruik van de gehanteerde apparatuur gedemonstreerd. Het praktische werk wordt in groepjes van twee studenten uitgevoerd. Tijdens het labo beantwoordt de docent vragen van de studenten en stuurt waar nodig bij. Kritische zin en zelfreflectie worden gestimuleerd.