PAV Differentiatie (2009-2010)

-organisatie van een open thema, met voldoende ondersteuning en stimulansen
-leerlijnen voor domeinen binnen pav als basis voor differentiatie
-methoden om de sociale weerbaarheid van leerlingen bso te versterken

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Leersituaties ontwerpen die passen in PAV, maar ook tegemoet komen aan de verschillen tussen leerlingen.
Gevoelig zijn voor de kwetsbaarheid maar ook de kwaliteiten van leerlingen in de maatschappij en bijdragen tot maatschappelijke emancipatie door te werken aan sociale weerbaarheid zowel op schoolniveau als door leersituaties te ontwerpen die initiatief van leerlingen toelaten en stimuleren.
 

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan de student
-een krachtige leeromgeving ontwerpen met aandacht voor de verschillen tussen leerlingen
die motiverend is door initiatief van leerlingen te ondersteunen en te stimuleren , samenwerkend leren stimuleert
en die betekenisvol is door werkelijkheidsnabij te werken.
de student voorziet de nodige ondersteuning om vaardigheden te ontwikkelen en initiatieven te stroomlijnen en uit te lokken
-leerlijnen ontwikkelen voor domeinen binnen pav die als basis kunnen dienen om te differentiëren binnen PAV-thema's

Als opvoeder kan de student
-rekening houden met de socio-culturele context van BSO-leerlingen door kennis te nemen van specifieke aanpassingen in de schoolcontext om sociale weerbaarheid te verhogen
-de leerlingen ondersteunen bij het nemen van hun verantwoordelijkheid door hun initiatieven in het leren uit te lokken en te stimuleren. Zo doen ze vaardigheden op die kunnen bijdragen tot hun maatschappelijke participatie.

Als inhoudelijk expert kan de student
-rekening houden met horizontale en verticale samenhang in het vak pav

Als organisator kan de student
-een open leersituatie toch voldoende structureren en faseren, zodat rijke leerprocessen kunnen plaatsvinden

Als innovator kan de student
-overleggen met de betrokkenen om vernieuwende elementen in zijn lesgeven te mogen toepassen, te verantwoorden en er samen de nodige gevolgtrekkingen uit te maken.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

cursus Keersmaekers, M. Open thema.
cursus Keersmaekers, M. Differentiatie pav.
info op intranet en Toledo: leerlijnen; positieve modellen beroepsonderwijs

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

B. Omschrijving


eerste examenperiode

tweede examenperiode

derde examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

 100

taken



100

taken volgens afspraken in de studiewijzer

OA:
11270041
Code:
11270041
Vakcoördinator:
Marc Keersmaekers
Semester:
1
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands