Sport in maatschappelijke context deel 2 (2009-2010)

Aansluitend op de thema’s van het eerste jaar, wordt de student in het tweede jaar van de opleiding begeleid om zelfstandig de nodige kennis te verwerven inzake het sportbeleid (en onderliggende wetgeving) in Vlaanderen.

 

 

Thema’s zijn onder andere: de verschillende structuren en wetgeving en inzake sport en LO op Europees – Nationaal - Landelijk niveau, beheer en organisatie van de sport in Vlaanderen, sport en tewerkstelling, sport en leefomgeving, sport en media, sport en onderwijs, sport en vrijwilligers, sport en economie, sport en gelijke kansen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C08 Partner van externen.
  • C10 Cultuurparticipant.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek

B. Verplichte leermiddelen

De leermiddelen bestaan uit een aantal publicaties (2000) in opdracht van de Koning Boudewijnstichting die allen betrekking hebben op samenleving en sport.

De publicaties zijn gratis te downloaden of te bekomen via de Koning Boudewijnstichting. www.kbs-frb.be/ 

De volgende publicaties komen aan bod:

- Beheer en organisatie van de sport in België. Eds. Prof. Dr. P.d. Knop (VUB) en Prof. Dr. M.Pieron (UL).

- Sport en tewerkstelling. Ed. Prof. Dr. M. Taks. (KUL)

- Gelijkheid van kansen en sport. Eds. Prof. Dr. Paul de Knop  en Drs. Agnes Elling. (VUB)

- Sport en leefomgeving. Ed. P. Jouret. (Atelier50, Urbanisme, Environment, Communication-Bruxelles.

- Sport en media. Prof. G. Dereze. (UCL)

- Sport en onderwijs. Prof. Dr. Maurice Pieron. (UL)

- Sport en vrijwilligers. Prof. R. Vanfraechem-Raway, H. Levaret-Joy. (ULB)

- Sport en economiet. Prof. S. Kesenne. (UIA-UFSIA)

 

Eventuele bijkomende leermiddelen zijn relevante artikels uit tijdschriften en publicaties.

 

C. Aanbevolen leermiddelen

Allerlei relevante informatie, artikels of publicaties m.b.t. samenleving en sport.

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • peer assessment
  • Andere: Test
  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

Schriftelijk Examen: 60%

Presentatie als resultaat van groepswerk waarbij de score van de individuele student het resultaat is van een weging van het groepsresultaat . De wegingscoifficient wordt bepaald door peerassessement: 20%

Aangekondigde test: 10%

Permanente evaluatie: 10% . de score wordt bepaald door de mate dat de student al dan niet betrokken is bij de hoorcolleges.

De docent begeleidt de studenten in het opzoeken, selecteren, verwerven, verwerken en presenteren van de informatie.
OA:
10256740
Code:
10256740
Vakcoördinator:
Karl Keuppens
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands