Aansluitend op de thema’s van het eerste jaar, wordt de student in het tweede jaar van de opleiding begeleid om zelfstandig de nodige kennis te verwerven inzake het sportbeleid (en onderliggende wetgeving) in Vlaanderen.
Thema’s zijn onder andere: de verschillende structuren en wetgeving en inzake sport en LO op Europees – Nationaal - Landelijk niveau, beheer en organisatie van de sport in Vlaanderen, sport en tewerkstelling, sport en leefomgeving, sport en media, sport en onderwijs, sport en vrijwilligers, sport en economie, sport en gelijke kansen.
De leermiddelen bestaan uit een aantal publicaties (2000) in opdracht van de Koning Boudewijnstichting die allen betrekking hebben op samenleving en sport.
De publicaties zijn gratis te downloaden of te bekomen via de Koning Boudewijnstichting. www.kbs-frb.be/
De volgende publicaties komen aan bod:
- Beheer en organisatie van de sport in België. Eds. Prof. Dr. P.d. Knop (VUB) en Prof. Dr. M.Pieron (UL).
- Sport en tewerkstelling. Ed. Prof. Dr. M. Taks. (KUL)
- Gelijkheid van kansen en sport. Eds. Prof. Dr. Paul de Knop en Drs. Agnes Elling. (VUB)
- Sport en leefomgeving. Ed. P. Jouret. (Atelier50, Urbanisme, Environment, Communication-Bruxelles.
- Sport en media. Prof. G. Dereze. (UCL)
- Sport en onderwijs. Prof. Dr. Maurice Pieron. (UL)
- Sport en vrijwilligers. Prof. R. Vanfraechem-Raway, H. Levaret-Joy. (ULB)
- Sport en economiet. Prof. S. Kesenne. (UIA-UFSIA)
Eventuele bijkomende leermiddelen zijn relevante artikels uit tijdschriften en publicaties.
Allerlei relevante informatie, artikels of publicaties m.b.t. samenleving en sport.
Schriftelijk Examen: 60%
Presentatie als resultaat van groepswerk waarbij de score van de individuele student het resultaat is van een weging van het groepsresultaat . De wegingscoifficient wordt bepaald door peerassessement: 20%
Aangekondigde test: 10%
Permanente evaluatie: 10% . de score wordt bepaald door de mate dat de student al dan niet betrokken is bij de hoorcolleges.