EMCV deel 2 bouwt verder op het opleidingsonderdeel EMCV deel 1. Het richt zich op attitudevorming en wil jongeren raken, uitdagen en wil vragen uitlokken. De student leert meningen van anderen en hem onbekende cultuurfenomenen onbevooroordeeld en respectvol benaderen. Ook leert hij kritisch kijken naar maatschappij en cultuur in relatie tot zijn eigen referentiekader dat zich voortdurend ontwikkelt. In het bijzonder zoekt de student vanuit dit referentiekader antwoorden op vragen die op hem toekomen uit de beroepspraktijk en de actualiteit.
Inhouden worden exemplarisch geselecteerd en hebben betrekking op de vijf domeinen van functioneel geheel 10 van de beroepsspecifieke competenties:
- het sociaal-politieke domein
- het sociaal-economische domein
- het levensbeschouwelijke domein
- het cultureel-esthetische domein
- het cultureel-wetenschappelijke domein
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
De student kan hiaten in de eigen deskundigheid m.b.t. actuele thema’s detecteren en aanvullen en de verworven deskundigheid actualiseren, uitbreiden en verdiepen. Hij/zij neemt een positief-kritische houding aan t.o.v. actuele maatschappelijke thema’s en kan kritisch omgaan met relevante achtergrondinformatie bij maatschappelijke thema’s.
De student is bereid in dialoog te treden met andere cultuurparticipanten.
Hij/zij kan kritisch reflecteren over zichzelf als cultuurparticipant en kan een mening verwoorden en beargumenteren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
Een zo breed mogelijke verscheidenheid van bronnen, zelfstandig op te zoeken en te selecteren
A. Types
B. Omschrijving
- kiezen en motiveren van thema en onderwerp van project
- inhoudelijke en praktische informatie verzamelen i.f.v. project
- waardevol toetsen van project op vlak van sociale vaardigheden en duurzaamheid
- opstellen van evaluatie-instrumenten
A. Types
- presentatie
- mondeling examen
- individuele taak
B. Omschrijving
- Presentatie + toelichting van 1 dia (inhoud, vorm en verbaliteit) 80 %
- Gerichte bevraging nadien (diepgang, kritisch, taal) 20 %
- gedetailleerde taakomschrijving
- input w.b. waardevol toetsen op vlak van sociale vaardigheden en duurzaamheid
- vraaggestuurde begeleidingsmomenten (2)