De cursus beschrijft de manier waarop in Visual Basic ® 2008 de beschikbare gereedschappen kunnen gehanteerd worden om een algoritme te schrijven in de vorm van een programma. Hierbij zijn besturingselementen, gebruik van variabelen, procedures, enkel- en meervoudige selectie, iteraties en foutafhandeling belangrijke onderdelen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
Toelichting:
De studenten moeten een bepaald probleem kunnen analyseren. Zij bepalen wat de noodzakelijke input is, de gewenste output is, en zij zijn in staat de nodige instructies te bepalen die deze gewenste output zullen genereren. Zij kunnen de aldus ontwikkelde werkwijze verwoorden in Visual Basic ® 2008. De studenten kunnen hun oplossing onderwerpen aan een onderzoek naar robuustheid, en kunnen de nodige gestructureerde foutafhandeling integreren in hun oplossing. Studenten kunnen op basis van een omschrijving van een gewenste output een algoritme samenstellen dat deze output genereert (binnen het kader van de bestudeerde items).
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
Toelichting:
Studenten kunnen de meest gebruikelijke besturingselementen, controlestructuren en iteraties op een correcte wijze toepassen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Basiskennis windows. Vermogen tot het maken van abstracties.
A. Type
- handboek
- materiaal op leeromgeving
- Andere: Type voorbeelden op de netwerkschijf
B. Verplichte leermiddelen
Handboek: FRANS, ROGER Leren programmeren in Visual Basic 2008 1/2. Geel: Campinia Media vzw.
C. Aanbevolen leermiddelen
Eigen demonstratieprogramma's : beschikbaar op het netwerk van de school tijdens het lopende semester, en beschikbaar op de leeromgeving (Toledo).
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
B. Omschrijving
Er wordt gebruik gemaakt van een auto-instructief handboek. Op deze wijze kunnen de studenten (achteraf) de materie makkelijk hernemen. Tijdens de lessen wordt overigens gebruik gemaakt van andere demovoorbeelden die de materie belichten vanuit een ander gezichtspunt. De studenten worden ertoe aangezet de bijhorende oefeningen te maken.
A. Types
- praktische proef
- open boek
B. Omschrijving
Tijdens de evaluatie mogen de studenten gebruik maken van hun handboek, afgedrukte oefeningen, afgedrukte voorbeeldoefeningen en afgedrukte hand-outs. Het gebruik van digitale opslagmedia is tijdens de evaluatie niet toegelaten. De voorgelegde evaluatie-oefening(en) is (zijn) steeds synthese-oefeningen. Hierbij moeten de studenten op zoek gaan naar de meest efficiënte oplossing en deze verwoorden in een robuust programma.
Tijdens het verwerken van de behandelde items per les, kunnen de studenten meteen vragen stellen over resterende onduidelijkheden. Bij het uitwerken van gegeven opdrachten kunnen ze beroep doen op individuele ondersteuning. De oplossingen, meestal voorzien van commentaar, worden hen nadien ter beschikking gesteld.