- De materiaaleigenschappen
- Destructief materiaalonderzoek
- Niet-destructief materiaalonderzoek
- Ruwijzer en staal
- De metaalstructuren
- Toestandsdiagrammen Ijzer en staal
- Warmtebehandelingen van staal
- Gietstaal, gietijzer
- Non- ferrometalen
- De kunststoffen
- De composieten
- De technische keramieken
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
- BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
- BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
- BC18 Kwantitatief en kwalitatief onderzoek doen naar mogelijkheden en trends in de markt.
Toelichting:
De student kan technische informatie rond materiaaleigenschappen verzamelen en interpreteren
De student kan technische begrippen uit de materiaalkennis verklaren;
De student kan verbanden leggen tussen eigenschappen en grootheden die regelmatig voorkomen bij de materiaalkennis;
De student kan op basis van materiaalkenmerken het juiste materiaal kiezen
De student kan enkele eigenschappen en toepassingen van veel voorkomende materialen weergeven;
De student kan een aantal warmtebehandelingen van staal toelichten;
De student kan het doel van niet-destructief materiaalonderzoek verwoorden;
De student kan gegevens uit een toestandsdiagram aflezen;
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Moonen Luc, 2005, cursus Materiaalleer. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 160p
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving