Volgende onderwerpen komen aan bod: - Een vergelijkende studie van TTL en CMOS basispoorten - Minimalisatie van het aantal componenten via Karnaugh of Quine-Mc-Cluskey - Studie van eenvoudige logica: mux, teller, demux, comparator, flipflops en tellers - Ontwerp van finit state machines (Moore en Mealy) -synchrone en asynchrone systemen. Een inleiding op VHDL
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
- 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De student kan: - Booleaanse vergelijkingen opstellen, vereenvoudigen en praktisch realiseren d.m.v. de 74xx reeksen. - basisbouwstenen, zoals MUX, comparator,.... Gebruiken - tellers ontwerpen en gebruiken - een sequerntiele schakeling ontwerpen - ADC en DAC's gebruiken en de principes met mekaar vergelijken - heeft een basiskennis van signaalbewerking
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Elementaire kennis van de werking van een diode
Elementaire kennis van de werking van bipolaire transistoren
Kennis van de werking van MOS transistoren
Booleaanse algebra
Minimalisatie door middel van Karnaugh kaarten
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- Andere: Digitale leeromgeving TOLEDO
B. Verplichte leermiddelen
Eigen cursus
powerpointpresentaties
Verwijzingen naar interessante websites, vb.: http://home.planetinternet.be/~pcoleman
Literatuur (aanbevolen) zie ook: http://home.planetinternet.be/~pcoleman/cursusinhouden/handboeken.html
Fundamentals of Digital Logic with VHDL Design, Stephen Brown, ISBN: 0-07-235596-4, Mc Graw Hill - 2000
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- oefenpracticum
- groepswerk
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
In een goed uitgerust labolokaal beschikken de studenten elk over een scoop, functiegenerator, voeding, multimeter en een PC met internetaansluiting en de nodige software om de labo-opdrachten uit te voeren. Een docent is steeds aanwezig om de nodige ondersteuning en instructies te geven om veilig en correct te werken.
A. Types
- praktische proef
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Verschillende evaluatievormen worden gecombineerd om tot een beoordeling te komen.
Buiten de contacturen kan de student steeds beroep doen op extra begeleiding van de docent, afspraken kunnen steeds gemaakt worden, mondeling of via e-mail. Via e-mail is de docent het snelst te bereiken voor vragen.