ICT vaardigheid (2009-2010)

Tijdens enkele introductiesessies, die niet tot het opleidingsonderdeel ICT behoren, leert de student werken met de computers en netwerken op de hogeschool, en verwerft hij de vaardigheden om vlot om te springen met het eigen mailsysteem (Luna) en het elektronische leerplatform (Toledo).

In het onderdeel ICT komen volgende inhouden aan bod.

* Visievorming over ICT

* Technische vaardigheden in Windows en computersystemen

* Technische en didactisch ondersteunende vaardigheden in Word en Excel

* Technische en didactisch ondersteunende vaardigheden in presentatievormen

* Vaardigheden ivm gebruik van internet en zijn toepassingen

* Technische vaardigheden om multimediale ict-toepassingen en/of interactieve oefeningen te
   ontwerpen

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

C 1.4 leerinhouden -ervaringen structureren
C 1.6 individueel en in  team leermiddelen kiezen en aanpassen
C 1.7 krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de
heterogeniteit van de leergroep

C 2.6 fysiek en geestelijk welzijn bevorderen

C 3.1 basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente
ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's
C 4.3 correct uitvoeren van administratieve taken

C 5.1 vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen 

Concretisering: de student kan

- de leerlijn ICT omzetten in doelgericht ICT-activiteiten

- multimediale werkvormen gebruiken

- een ontwikkelingsbevorderende omgeving creëren door ICT op een didactisch verantwoorde, maar tevens aangename manier in de klas te brengen

- reflecteren over leermodellen om ICT-vaardigheden aan te brengen

- kinderen kritisch leren omgaan met informatie van en beïnvloeding door de massamedia, zoals het internet

- informatie inwinnen en doorgeven en communiceren met kinderen, ouders, werkveld en andere betrokkenen en dat alles met de technische middelen die daartoe bestaan

- kent de mogelijkheden van de meest gebruikte besturingssystemen, tekstverwerker, presentatiesoftware én kan je daarmee vlot omgaan

- de mogelijkheden van ICT een plaats geven in de dagelijkse klaspraktijk

- ICT-toepassingen integreren in administratieve werk

- op het internet toepassingssoftware vinden en gebruiken in het licht van educatieve en administratieve toepassingen

- aangeboden educatieve software op een objectieve manier beoordelen

- omgaan met en de kinderen wijzen op de sociale, ethische, juridische, veiligheidsaspecten van het gebruik van moderne media, waaronder het internet

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

In principe is er geen voorkennis vereist, al zal je het iets gemakkelijker hebben indien je reeds vaardig bent met de computer. Zowel ervaring in het algemeen gebruik van de computer als in het werken met de gebruikte programma's is een pluspunt. Je kunt echter op je eigen niveau werken.

A. Type

  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Je vindt het cursusmateriaal en de benodigde internetverwijzingen via de elektronische leeromgeving Toledo.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

Tijdens de contacturen komen alle onderwerpen beperkt aan bod in instructie, hoorcollege en/of presentatie. Bij sommige onderdelen horen ondersteunende, gerichte opdrachten die je zelfstandig verwerkt buiten deze contacturen en die als doel hebben je de technische vaardigheden verder eigen te maken.

A. Types

  • individuele taak
  • praktische proef
  • aan de computer

B. Omschrijving

1ste examenperiode

 

2de examenperiode

 

3de examenperiode

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

 

 

50%

 

Taak

 

30%

 

Taak

 

 

 

50%

 

Praktische proef

 

70%

 

Praktische proef

 

 

 

 

 

 

 

100%

 

 

100%

 

 

100%

 

 

.

In de loop van het schooljaar worden er een aantal monitoraten ingericht waarop de student  aan de opgelegde taak kan werken of (verdere) uitleg kan vragen.
OA:
11267241
Code:
11267241
Vakcoördinator:
Kris Appeltans
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands