Procesmeettechniek (2009-2010)

  • Debietmetingen voor vloeistoffen: steunend op het verschildrukprincipe en principe van veranderlijke doorlaat - turbine- en mechanische, magnetische debietmeters - vortex- en ultrasone debietmeters - massadebietmeters, coriolis en hittedraad
  • Debietmeting voor vaste stoffen
  • Debietmeting voor open kanalen
  • Explosiebeveiliging: - algemene begrippen, preventie, internationale samenwerking - zone indeling - normen (ATEX) - intrisieke veiligheid
  • IndustriĆ«le veldbussen en data-acquisitie - algemene begrippen - Asi bus, Interbus, Profibus - Industrial ethernet, OPC - Data-acq en SCADA

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:
-      De student kan hoofd- en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren)

-      De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)

-      De student kan een zinvolle logische structuur aanbrengen in informatie (structureren)

-      De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten

-      De student overweegt alternatieve werkwijzen (voor- en nadelen) en neemt hierin een verantwoorde beslissing

 

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
  • BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
  • BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
Toelichting:
  • De student kan technische informatie rond debietmetingen en instrumentatie verzamelen en interpreteren
  • De student kan functionele en technische specificaties opstellen (Welke eisen stelt de klant ? In welke omgeving komt het product terecht ?)
  • De student kan gebruikte normering en archievering gebruiken.
  • De student kan juiste meetsensoren en instrumenten kunnen kiezen op basis van specificaties.
  • De student kan procestechnische installaties volgens de ontwerpeisen en de normen tekenen
  • De student kan van een meet- en/of stuur/regelsysteem op basis van de eisen een ontwerp maken
  • De student kan technische dossiers rond procesequipment en instrumentatie samenstellen
  • De student kan de verschillende beveiligingsmethodes tegen explosies verklaren, en de intrinsieke veiligheid van elektronische toestellen uitleggen
  • De student kan de principiële werking van de verschillende types van veldbussen samenvatten en onderling vergelijken.
  • De student kan een veldbussysteem selecteren en ontwerpen in een practische toepassing

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

  • F. Peeters, 2007, Procesmetingen - Sensoren. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen Geel, p.250
  • F. Peeters, 2007, procemeettechniek - Explosieveilige elektrische apparatuur en systemen. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen Geel, p.100
  • F. Peeters, 2007, procemeettechniek - Presentatie: Veldbussen en data-acquisitie. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen Geel.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

OA:
05210436
Code:
05210436
Vakcoördinator:
 
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands