Brede kijk op leren (2009-2010)

In dit opleidingsonderdeel ‘Brede kijk op leren’ verwerft de student (verdere) inzichten omtrent differentiatie en alternatieve assessment en het gebruik van een digitale leeromgeving als leerkracht. Gewapend met deze inzichten zal de student (in kleine groepjes) een gedifferentieerd en zelfstandig studietraject ontwikkelen voor 1ste jaarsstudenten. Naast het ontwikkelen van dit studietraject zal de student dit traject ook begeleiden en er een gepaste evaluatievorm voor ontwikkelen. 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:
De student kan de beginsituatie van de lerenden en de groep achterhalen door kennis te verwerven over de interesses, vooropleidingen, leerstijlen, enz. Hij kan de leerinhouden structureren en vertalen in een gedifferentieerd en zelfstandig studietraject en aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen. Hij kan een krachtige leeromgeving realiseren, met aandacht voor heterogeniteit van de groep. De student kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de lerenden op school. Hij kan de eerder verworven vakspecifieke inhouden aanwenden voor het opzetten en coachen van een gedifferentieerd en zelfstandig studietraject voor de lerenden. Hij kan de pedagogisch aangereikte kaders zinvol toepassen in het uit te werken studietraject. Hij kan vanuit de pedagogisch aangereikte kaders een zinvol en leerrijk studietraject opzetten. De student kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen bij het ontwikkelen, coachen en evalueren van het studietraject. Hij kan doorheen het ontwikkelingsproces het geheel kritisch bekijken en wijzigingen doorvoeren indien het niet voldoende aansluit bij de voorkennis en voorervaringen van de lerenden. De student kan overleggen en samenwerken met medestudenten en de lerenden. Hij kan samen met de groepsleden een gelijkwaardige taakverdeling opstellen en deze naleven.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • Andere: Dochy, F. e.a. (2003) Anders evalueren: Assessment
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • individuele taak

B. Omschrijving

1ste examenperiode

 

2de examenperiode

 

3de examenperiode

 

%

 

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

100

 

Permanent

 

 

 

100

 

taak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

In het geval dat er geen gelijkwaardige inzet is binnen de groep zal er self- en peer-assessment toegepast worden, wat zal resulteren in gedifferentieerde resultaten.

coaching
OA:
11269910
Code:
11269910
Vakcoördinator:
Els Van Gorp
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands