digitale technieken (2009-2010)

Digitale technieken:
  • sequentiële machines (Moore en Mealy) zowel synchroon als asynchroon
  • VHDL voor sequentiële problemen (processen)
  • ADC en DAC convertoren
  • Design for testability:
    • Waarom testen, soorten fouten
    • Functionele testgeneratie
    • Foutsimulatie
    • Structurele testgeneratie met o.a. D en kritische pad algorithme
    • Ad hoc design for testability
    • Structurele strategieën voor design for testability
    • Scan design
    • BIST
    • Signatuuranalyse
    • BILBO
    • Boundary scan design

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Vermogen tot kritische reflectie
  • 09. Een ingesteldheid hebben tot levenslang leren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
  • C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
Toelichting:
De student kan:
  • een asynchrone en synchrone sequentiële schakeling ontwerpen
  • met vakgenoten communiceren over DAC en ADC
  • de methodes formuleren die leiden tot het opstellen van teststimuli.
  • de methodes formuleren die gebruikt worden om schakelingen testbaar te maken/houden

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

  • Elementaire kennis van de werking van een diode
  • Elementaire kennis van de werking van bipolaire transistoren
  • Kennis van de werking van MOS transistoren
  • Booleaanse algebra
  • Minimalisatie door middel van Karnaugh kaarten
  • Combinatorische digitale elektronica
  • (combinatorische) VHDL
  • tellers
  • Analoge elektronica

A. Type

  • handboek
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

- eigen cursus - handboek VHDL

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

voorbeeldexamen: zie: http://www.colleman.be
OA:
03202770
Code:
03202770
Vakcoördinator:
Patrick Colleman
Semester:
1
Studiepunten:
2,5
Onderwijstaal:
Nederlands