Pedagogisch-didactische vorming deel 1 (2009-2010)

Binnen dit opleidingsonderdeel komen o.a. volgende pedagogisch-didactische aspecten aan bod:
lesstructuur en onderwijscomponenten
doelen
vraagstelling
werkvormen
ontwikkelingspsychologie (verkennen van de doelgroep)

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: De student kan de principes van het ervaringsgericht onderwijs hanteren als richtsnoer voor goed onderwijs. De student kan de verschillende componenten van het didactisch model verduidelijken en in een eenvoudige context toepassen. De student heeft een duidelijk beeld van de ontwikkeling van de verschillende persoonlijkheidsdomeinen doorheen de verschillende leeftijdsfasen.

Inhoudelijk expert: De student kan actuele thema's over onderwijs opvolgen, duiden en situeren in de onderwijsstructuur. 

Partner van ouders en verzorgers: De student kan discreet omgaan met (observatie)gegevens. 

 Lid van de onderwijsgemeenschap: De student kan een begrippenkader hanteren i.v.m. het onderwijslandschap in Vlaanderen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere:

B. Verplichte leermiddelen

cursus

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • paper/werkstuk
  • presentatie

B. Omschrijving

* toelichting bij permanente evaluatie: In het geval dat er geen gelijkwaardige inzet is binnen de groep zal er self- en peer-assessment toegepast worden, wat zal resulteren in gedifferentieerde resultaten.

1ste examenperiode

 

 

2de examenperiode

 

 

3de examenperiode

 

 

%

 

 

vorm

 

 

%

 

 

vorm

 

 

%

 

 

vorm

 

 

 80

 

 schriftelijk examen

 

 

 

 

 

100

 

 schriftelijk examen

 

 20

 

 permanente evaluatie *

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

monitoraat
OA:
11267930
Code:
11267930
Vakcoördinator:
Els Van Gorp
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands