Frans deel 3 (2009-2010)

In het eerste semester staan volgende elementen op het programma: verdere verdieping van een aantal grammaticale items, zelfstudie van de helft van de hoofdstukken woordenschat, het volgen van de actualiteit in de Franstalige pers (zowel algemeen als op vlak van de onderwijsgemeenschap), de analyse van het leerplan en een verdere verdieping van een aantal vakdidactische aspecten, het bestuderen van de belangrijkste literaire stromingen in de 19e eeuw en hierbij aansluitend de lectuur van een boek.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
 

1.   Als inhoudelijk expert:

 - beheerst de student de basiskennis (woordenschat, spraakkunst, klankleer) grondig

 - heeft hij inzicht in de evolutie van de Franse taal en de maatschappelijke context die daar invloed op heeft en kan hij dit opvolgen

 - kan hij de nodige informatie ivm deze aspecten opzoeken

 2.   Als cultuurparticipant:

 - kan de student actuele thema's in de Franstalige pers op een persoonlijke manier uitwerken

 - kan hij de verschillende aspecten van de Franse cultuur en maatschappij verder uitdiepen

 - kan hij teksten/boeken uit de literatuur van de 19e en 20e eeuw analyseren en interpreteren

 3.   Als lid van de onderwijsgemeenschap:

 - volgt de student de actualiteit aangaande het onderwijslandschap in de Franstalige pers en kan hij hierover discussiëren met zijn collega-studenten. (9.1 en 9.2)

 4.   Als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen kan de student:

 - een diepgaande analyse maken van de leerplannen Frans en de link leggen met zijn lessen.

 - de leerplannen op een efficiënte manier gebruiken, met oog voor de communicatieve aanpak.

 - zijn didactische bekwaamheid en functioneren verder uitdiepen. (1.2.1)

 5. Als innovator -  kan de student nieuwe werkvormen en leermethodes in het vreemdetalenonderwijs kritisch benaderen en zelf ontwikkelen (o.a. webquests, BZL - integratie van chansons, literatuur in beginnersonderwijs, …)
6. Als organisator -  kan de student multimedia en ICT gebruiken in presentaties die hij/zij in coöperatieve leersessies voorbereidt en voorbrengt en een krachtige leeromgeving creëren

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • handboek

B. Verplichte leermiddelen

- Artikels en teksten, collegenotities
- cursus docent
- opgegeven romans
- Phonétique 350 Exercices, Hachette
- De Spiegeleer e.a., Grammaire 2000, Plantyn
- De Spiegeleer e.a., Exercices 2000, Plantyn + Corrigés
- De Spiegeleer, Vocabulaire 2000, Plantyn
- Desmet e.a., Vocabulaire 2000: exercices, tomes A et B, Plantyn

C. Aanbevolen leermiddelen

Franstalige gesproken en geschreven pers, films, boeken,...

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • individuele taak
  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • presentatie

B. Omschrijving

1e examenperiode

 

2e examenperiode

 

3e examenperiode

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

70

 

S + M

 

 

 

100

 

S + M

 

30

 

PE

 

 

 

 

 

monitoraten: docent- en studentgestuurd
OA:
11269370
Code:
11269370
Vakcoördinator:
Birgit Van De Mieroop
Semester:
1
Studiepunten:
8
Onderwijstaal:
Frans