Intervisie Interactum (2009-2010)

Het opstellen van een ideaal curriculum gebaseerd op een eigen ontwikkelde visie voor de opleiding van leraren secundair onderwijs. De opdracht is uitgeschreven in casusvorm. De studenten verwerven de inhoud die in de documenten ( zie leermiddelen) beschreven zijn.

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:

 

Als inhoudelijk expert is de student in staat om:

- de formele en pedagogisch-didactische bouwstenen van een opleiding te doorgronden en te interpreteren in functie van kwalitatieve aanwending in een gewijzigde context

Als innovator/ onderzoeker is de student in staat om:

- vernieuwende elementen en resultaten van onderwijsontwikkelingswerk aan te wenden en aan te brengen

- zijn eigen functioneren ter discussie te stellen en bij te sturen

Als lid van een team  is de student in staat om:

- te overleggen en samen te werken binnen het team

- binnen het team over een taakverdeling te overleggen en deze na te leven

Als lid van de onderwijsgemeenschap is de student in staat om

- zijn weg te vinden in het wettelijke kader voor de lerarenopleiding

- deel te nemen aan het debat over het onderwijskundige thema met name de opleiding tot leraar secundair onderwijs

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op WWW
  • Andere:

B. Verplichte leermiddelen

- Basiscompetenties voor de leraar secundair onderwijs

- Algemene competenties

- Algemene beroepsgerichte competenties

- decreet op de lerarenopleiding ( 15 december 2006)

- www.ond.vlaanderen.be

- elektronisch portfolio

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

B. Omschrijving

Groepswerk aan de hand van een casestudie

Zelfstudie

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • peer assessment

B. Omschrijving

1ste examenperiode

 

 

 

2de examenperiode

 

 

 

3de examenperiode

 

 

 

%

 

 

 

vorm

 

 

 

%

 

 

 

vorm

 

 

 

%

 

 

 

vorm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 50

 

 

 product

 

 

 50

 

 

 product

 

 

 

 

 

 

 

 

 25

 

 

peerassessment

 

 

 25

 

 

 peerassessment

 

 

 

 

 

 

 

 

 25

 

 

 individueel leerproces

 

 

25

 

 

 individueel leerproces

 

 

100%

 

 

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

 

 

Per hogeschoool is er een ankerpersoon die als aanspreekpunt fungeert en coacht.
OA:
11270100
Code:
11270100
Vakcoördinator:
Lieve Willems
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands