Klinisch onderwijs (2009-2010)

De student kan theorie integreren in praktijk, leert kritisch kijken en denken en leert verantwoord handelen.

De stage omvat 450 uren verdeeld over 3 stageperioden binnen volgende domeinen: Intensieve zorg voor neonaten of kinderen (NIC of PICU), Algemene zorg  of gespecialiseerde zorg voor het kind (E, kinderoncologie, ...),  revalidatie en kinder- en jeugdpsychiatrie.

De student maakt in totaal 3 stageboeken volgens 3 verschillende opdrachten:

- een geïndividualiseerd zorgplan uitschrijven voor een patiëntje dat intensieve zorgen krijgt

- een zorgproject opstellen

- een zorgcontext uitschrijven voor kinderen met een chronische ziekte of handicap 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
  • BC03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen.
  • BC04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
  • BC05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
  • BC06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde .
  • BC07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.
  • BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • BC11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • BC12 Primaire en secundaire preventie toepassen.
  • BC13 De zorg organiseren en coördineren.
  • BC14 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
  • BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
  • BC16 Medestudenten/collega’s begeleiden.
  • BC17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team.
  • BC18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
  • BC20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep.
  • BC21 Open staan voor het economische, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • Andere: Infobundel stage , infobundel stageboek, criteria
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • stage
  • Andere: coaching bij het schrijven van een stageboek

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • Andere: stageboek

B. Omschrijving

De evaluatie van de stage gebeurt door de stagebegeleider in samenspraak met mentor of hoofdverpleegkundige aan de hand van een evaluatiedocument.

De evaluatie van de stage-opdrachten gebeurt door de stagebegeleider volgens vooropgestelde criteria die opgenomen zijn in de infobundel stageboek.

De student wordt op de stageplaats begeleid door mentor en verpleegkundigen.

Vanuit de school wordt leerbegeleiding aangboden door de stagebegeleider.

OA:
07284180
Code:
07284180
Vakcoördinator:
Katrin De Winter
Semester:
1+2
Studiepunten:
27
Onderwijstaal:
Nederlands