Duitse correspondentie (2009-2010)

De cursus, die enkel via Toledo toegankelijk is, omvat in de eerste plaats tips en normen in verband met brieven en e-mails. De belangrijkste aspecten van de opbouw en de woordenschat van zakelijke correspondentie worden belicht, een reeks briefsoorten, variërend van aanvraag tot aanmaning, worden besproken en ingeoefend. Datzelfde gebeurt ook voor zakelijke e-mails. Gesimuleerde telefoongesprekken vormen een aanvulling bij de schriftelijke communicatie per brief of e-mail. De cursus bevat ook een lijst met websites die aspecten van de zakelijke communicatie verder uitdiepen.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Zakelijke communicatie zelfstandig afhandelen.
  • C03 De gepaste ICT-tools gebruiken.
Toelichting:
De studenten worden vertrouwd gemaakt met verschillende vormen van moderne schriftelijke externe communicatie in het Duits.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Eindcompetenties van het overeenkomstige vak in het eerste jaar: Communicatie in het Duits in 1 OM.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Duitse correspondentie, cursus via http://toledo.khk.be/

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
02240150
Code:
02240150
Vakcoördinator:
Jan Essers
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Duits