procesautomatisering (2009-2010)

Procestechnieken Opbouw van een regelkring - Studie van processen en mogelijke regelingen. - Proceskarakteristiek, orde, dode tijd, tijdconstanten - Aan- uitregelingen, continue regelingen - Vuistregels voor het instellen van een regelaar - IAE, ISE, ITAE - Verschillende meetmethodes en transmitters - Corrigerende organen - Regelkleppen : gebruik, dimensionering, ... - klepautoriteit, Kv, lineaire en exponentiële kleppen - geluidshinder - types van kleppen : globe, hoekklep, vlinderklep, enz. . Voorbeelden van verschillende regelschema's (opbouw en instellen) - Storingscompensatieschakeling - Verhoudingsregeling - Kaskaderegeling enz. - De interactie tussen verschillende regelingen (oefeningen) De verschillende soorten van regelaars - pneumatisch, electrisch, digitaal - Fuzzy logic, regelalgoritmen. - Basisschema's Labview - Root locus design - Processturing met behulp van een computer - Regeling van een distillatietoren - Regeling van een stoomketel- explosiebeveiliging - indeling in zones- rupture disks

A. Algemene competenties

  • 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
  • 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
  • 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
Toelichting:
M - 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen Studenten begrijpen de leerinhoud en kunnen dit theoretisch benaderen M - 02. Kunnen omgaan met complexe problemen Studenten begrijpen de leerinhoud en kunnen dit toepassen M - 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context Studenten kunnen met beperkte meetresultaten de instelling van een regelproces bepalen

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
  • 08. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
  • 04. Het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma’s
Toelichting:
Gebruik van de lab view omgeving Verschillende modellen kunnen gebruiken voor de instelling van een regelaar Explosiebeveiliging en zoneindeling kennen Geluidshinder regelkleppen beoordelen

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
Studenten moeten het principe van een PID regelaar kennen - de instelling van de parameters van een PID regelaar kunnen bepalen - met de aanwezige software simulaties kunnen ouitvoeren - kennis hebben van de mogelijkheden van de regeltechniek - de instelling van de regels van een fuzzy logic regelaar begrijpen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Basiswetten thermodynamica, stoomtabellen, formules warmteverliesberekeningen Kennis van de basisbegrippen van de regeltechniek Basiskennis Lab View

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Vermeiren Jan, 2009, Cursus Procesautomatisering, Niet geplubiceerde cursus, KHKempen, Geel Lab view simulatie

C. Aanbevolen leermiddelen

Lab view simulatie Teksten op J-schijf

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

Zelfstandig een lab view simulatie leren kennen en gebruiken

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

Mondeling met schriftelijke voorbereiding Hoorcollege met de mogelijkheid tot vragen stellen In de week voor de examens, twee voormiddagen ter beschikking om vragen te stellen
OA:
03201221
Code:
03201221
Vakcoördinator:
Jan Vermeiren
Semester:
1+2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands