Stage + stageverslag / themadagen (2009-2010)

De student kan theorie integreren in praktijk - leert kritisch kijken en denken - leert verantwoord handelen in de specifieke context van het operatiekwartier en de ontwaakzaal.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Ethisch verantwoord verpleegkundig handelen.
  • C02 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • C03 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan gebruik makend van communicatieve vaardigheden.
  • C04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
  • C05 Een cliënt benaderen vanuit een holistische mensvisie.
  • C06 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief.
  • C07 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
  • C08 Verpleegproblemen identificeren en onderscheiden.
  • C09 Doelstellingen formuleren en zorgplan opstellen, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • C10 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • C11 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • C12 Effectief schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • C13 Preventief zorgverlenen.
  • C14 De zorg organiseren en coördineren op micro- en mesoniveau.
  • C15 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
  • C16 Verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek aanwenden in de praktijk.
  • C17 Bereid zijn zich voortdurend bij te scholen en zich professioneel te ontwikkelen.
  • C18 Medestudenten coachen.
  • C19 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • C20 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • C21 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
  • C22 Actief bijdragen tot de profilering van het beroep.
  • C23 Open staan voor het maatschappelijke gebeuren en kritisch staan t.o.v. het economisch, sociaal en ethisch beleid.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Eyer N. (2009). Informatiebundel Klinisch Onderwijs.Onuitgegeven cursus, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Gezondheidszorg Lier.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • stage

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • Andere: stage-opdrachten

B. Omschrijving

De tussentijdse evaluaties van de stage (op het einde van iedere stageperiode)gebeurt door de mentor aan de hand van een evaluatiedocument. De coördinator van de school neemt na elke stageperiode, dit is 5 x per academiejaar, contact op met de mentor voor een evaluatiegesprek. Op vraag van de student en/of mentor kunnen meerdere evaluatiemomenten georganiseerd worden.

De eindevaluatie gebeurt door de coördinator van de school in samenspraak met de mentor.

De wegingscoëfficient van de opdrachten bedraagt 40 %. 

De studenten worden op stage begeleid door een mentor.
OA:
07284110
Code:
07284110
Vakcoördinator:
Nancy Eyer
Semester:
1+2
Studiepunten:
8
Onderwijstaal:
Nederlands