Arbeidsmetingen (2009-2010)

  • Directe arbeidsmeting (Continue: Chronometrage, Discrete: MMO, Grouptiming, SIT)
  • Indirecte arbeidsmeting (MTM, MOST)

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:

01: De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten, deze formuleren, begrijpen en verbanden leggen tussen de deelaspecten (analyseren); kan hoofd‐ en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren); kan voorbeelden en toepassingen bedenken bij meer abstracte informatie (concretiseren); kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren); kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren); kan een zinvolle logische structuur aanbrengen in informatie (structureren).

02: De student ziet in dat er een informatiebehoefte is; b epaalt wat hij precies in welke mate moet weten; vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze; evalueert op een kritische wijze het informatiezoekproces en de gevonden informatie; beheert verzamelde en gecreëerde informatie; p ast oudere en nieuwe informatie toe om nieuwe concepten samen te stellen of om nieuwe inzichten te creëren; verwijst correct naar de gebruikte informatie.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:

09: De student kan zelfstandig problemen definiëren; complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk analyseren; zinvolle oplossingsstrategieën ontwikkelen en toepassen.µ

10: De student neemt een beredeneerd standpunt in over ethische, normatieve en maatschappelijke vragen; ontwikkelt een persoonlijke visie op beroepsspecifieke maatschappelijke thema's; springt bewust om met het gebruik van grondstoffen en materiaal; is actief gericht op veiligheid en doet suggesties voor veiligheidsprocedures; gaat op zoek naar duurzame oplossingen voor problemen; neemt verantwoordelijkheid voor het eigen handelen en geeft fouten toe; in de omgang met anderen rekening houden met verschillen maatschappelijke achtergrond.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 De bachelor in de logistiek is in staat om klantgericht te denken en te handelen.
  • BC3 De bachelor in de logistiek is pro-actief, vooruitdenkend en houdt rekening met mogelijke gebeurtenissen in de toekomst.
  • BC6 De bachelor in de logistiek is in staat zijn werk met de nodige nauwkeurigheid en stiptheid uit te voeren.
Toelichting:

BC1: De student kan klantgericht communiceren zowel naar interne als externe klanten; eisen en wensen van klanten meenemen in het uitwerken van oplossingen; eisen en wensen van klanten afwegen bij het nemen van beslissingen, het maken van keuzes.

BC3: De student kan trends signaleren; verbanden leggen tussen het verleden, heden en de toekomst; inspelen op mogelijke toekomstige situaties en verhoudingen; betrokken en verantwoordelijk initiatief nemen; meteen ingrijpen wanneer iets fout loopt of dreigt fout te lopen.

BC6: De student heeft de discipline om secuur te werken; oog voor details en verbanden; probeert fouten te voorkomen; laat eigen werk nakijken door anderen; gaat bij het ontdekken van fouten hij zelfstandig fouten corrigeren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • audiovisueel materiaal
  • handboek

B. Verplichte leermiddelen

  • Arbeidsorganisatie, Niet gepubliceerde cursus, KULeuven
  • Presentaties op Toledo

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • open boek
  • permanente evaluatie
  • individuele taak

B. Omschrijving

OA:
05212420
Code:
05212420
Vakcoördinator:
Hanneke Scheelen
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands