De student verankert de woordenschat, grammatica en klankleer en hij breidt deze systematisch verder uit. Kennis, vaardigheden en didactiek komen geïntegreerd aan bod in modules waarvan de inhoud kan wijzigen volgens de actualiteit en de inbreng van de studenten. De invalshoek is " La Francophonie" in de ruime zin van het woord.
Op het programma staan ook het overzicht van de literatuur van de Middeleeuwen, de 16e en 17e eeuw (onder de vorm van capita selecta) en de lectuur van twee boeken.
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Denk- en redeneervaardigheid
02. Informatie verwerven en verwerken
03. Kritisch reflecteren
04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
08. Teamgericht kunnen werken
09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
C02 Opvoeder.
C03 Inhoudelijk expert.
C05 Innovator-onderzoeker.
C07 Lid van schoolteam.
C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker is de student in staat om:
- z'n kennis ( woordenschat, grammatica en cultuur) zelfstandig verder uit te breiden en te verdiepen
- informatie op te zoeken en kritisch te verwerken via vakliteratuur
Als cultuurparticipant:
- toont hij interesse voor de Franstalige cultuur en literatuur
- kan hij zelfstandig informatie opzoeken ivm de landen van de Francophonie en de rol van de Franse taal in deze gebieden, en kan hij die informatie op treffelijke wijze communiceren aan z'n medestudenten
- volgt hij de actualiteit op en kan hij hierover een kritisch standpunt innemen
Als opvoeder:
- wekt de student interesse op bij zijn leerlingen voor diversiteit van culturen
- zorgt hij er voor dat leerlingen succeservaringen beleven bij het leren van een vreemde taal
- creëert hij een rijke leeromgeving
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- stelt hij een synthesetoets op die beantwoordt aan de principes van het vreemdetalenonderwijs - is hij in staat om gedifferentieerd te werken
- integreert hij nieuwe media, didactische speltechtnieken en het Franse lied in z'n lessen
Als innovator:
- kan hij kritisch reflecteren
- geeft hij blijk van een ingesteldheid tot levenslang leren
Als lid van een schoolteam:
- kan hij afspraken maken en houdt hij zich er aan ( o.a. groepswerk)
- kan hij leiding geven en teamgericht werken
Als lid van een onderwijsgemeenschap:
- weet hij waar hij informatie kan vinden over onderwijs - volgt hij de onderwijsactualiteit op
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Leermiddelen
A. Type
materiaal op leeromgeving
materiaal op WWW
handboek
cursus
audiovisueel materiaal
B. Verplichte leermiddelen
- Artikels en teksten, collegenotities
- opgegeven romans
- cursus docent
- De Spiegeleer e.a., Grammaire 2000, Plantyn
- De Spiegeleer e.a., Exercices 2000, Plantyn + Corrigés
- De Spiegeleer, Vocabulaire 2000, Plantyn
- Desmet e.a., Vocabulaire 2000: exercices, tome B, Plantyn
C. Aanbevolen leermiddelen
Franstalige gesproken en geschreven pers, films, boeken,...
Werkvormen
A. Types
hoorcollege
discussieseminarie
groepswerk
begeleide zelfstudie
elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
Evaluatie
A. Types
presentatie
permanente evaluatie
individuele taak
schriftelijk examen
mondeling examen
B. Omschrijving
1e examenperiode
2e examenperiode
3e examenperiode
%
vorm
%
vorm
%
vorm
60
S + M
100
S + M
40
PE
Begeleiding
Coaching van de onderdelen die de studenten zelfstandig uitwerken.