Frans deel 5 (2009-2010)

De student verankert de woordenschat, grammatica en klankleer en hij breidt deze systematisch verder uit. Kennis, vaardigheden en didactiek komen geïntegreerd aan bod in modules waarvan de inhoud kan wijzigen volgens de actualiteit en de inbreng van de studenten. De invalshoek is " La Francophonie" in de ruime zin van het woord.
Op het programma staan ook het overzicht van de literatuur van de Middeleeuwen, de 16e en 17e eeuw (onder de vorm van capita selecta) en de lectuur van twee boeken.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker is de student in staat om:
- z'n kennis ( woordenschat, grammatica en cultuur) zelfstandig verder uit te breiden en te verdiepen
- informatie op te zoeken en kritisch te verwerken via vakliteratuur
Als cultuurparticipant:
- toont hij interesse voor de Franstalige cultuur en literatuur
- kan hij zelfstandig informatie opzoeken ivm de landen van de Francophonie en de rol van de Franse taal in deze gebieden, en kan hij die informatie op treffelijke wijze communiceren aan z'n medestudenten
- volgt hij de actualiteit op en kan hij hierover een kritisch standpunt innemen
Als opvoeder:
- wekt de student interesse op bij zijn leerlingen voor diversiteit van culturen
- zorgt hij er voor dat leerlingen succeservaringen beleven bij het leren van een vreemde taal
- creëert hij een rijke leeromgeving
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- stelt hij een synthesetoets op die beantwoordt aan de principes van het vreemdetalenonderwijs - is hij in staat om gedifferentieerd te werken
- integreert hij nieuwe media, didactische speltechtnieken en het Franse lied in z'n lessen
Als innovator:
- kan hij kritisch reflecteren
- geeft hij blijk van een ingesteldheid tot levenslang leren
Als lid van een schoolteam:
- kan hij afspraken maken en houdt hij zich er aan ( o.a. groepswerk)
- kan hij leiding geven en teamgericht werken
Als lid van een onderwijsgemeenschap:
- weet hij waar hij informatie kan vinden over onderwijs - volgt hij de onderwijsactualiteit op

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

- Artikels en teksten, collegenotities
- opgegeven romans
- cursus docent
- De Spiegeleer e.a., Grammaire 2000, Plantyn
- De Spiegeleer e.a., Exercices 2000, Plantyn + Corrigés
- De Spiegeleer, Vocabulaire 2000, Plantyn
- Desmet e.a., Vocabulaire 2000: exercices, tome B, Plantyn

C. Aanbevolen leermiddelen

Franstalige gesproken en geschreven pers, films, boeken,...

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • individuele taak
  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

1e examenperiode

 

2e examenperiode

 

3e examenperiode

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

60

 

S + M

 

 

 

100

 

S + M

 

40

 

PE

 

 

 

 

 

Coaching van de onderdelen die de studenten zelfstandig uitwerken.
OA:
11269980
Code:
11269980
Vakcoördinator:
Birgit Van De Mieroop
Semester:
1
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Frans