Er wordt binnen deze onderwijsaktiviteit aandacht besteed aan de term 'clinical leadership'. Wat omvat deze term, wat is de stand van zaken, hoe wordt dit toekomstgericht bekeken? Verder worden de verschillende managemenststijlen besproken en ook het aspect 'feedback geven' wordt toegelicht. Projectmanagement kent binnen dit deel ook een plaats. Daarnaast is het de bedoeling om ervaringsgericht wetenschappelijke onderzoeksliteratuur bij te brengen en te kunnen implementeren in het werkveld indien nodig. Hiervoor wordt theorie aangebracht, gerelateerd aan specifieke topics. Het doel is om per groep gerelateerde wetenschappelijke onderzoeksartikelen te lezen, te beoordelen en weer te geven hoe de resultaten kunnen geïmplementeerd worden op de werkvloer. Het resultaat van dit proces dient men dan ook aan de medestudenten voor te stellen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
- BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
- BC03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen.
- BC05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
- BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
- BC11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
- BC13 De zorg organiseren en coördineren.
- BC14 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
- BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
- BC16 Medestudenten/collega’s begeleiden.
- BC17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team.
- BC18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
- BC21 Open staan voor het economische, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
De syllabi van de verschillende deelaspecten zijn aangewezen.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- paper/werkstuk
- presentatie
- peer assessment
B. Omschrijving
Indien vragen, kan er via mail contact opgenomen worden:
lieven.de.maesschalck@khk.be
bart.foets@khk.be
dirk.van.gestel@khk.be
Tinne.Dilles@khk.be
ann.vanherck@khk.be