Wiskunde (2009-2010)

  • Algebra
    • Machten en wortelvormen
    • Ontbinden in factoren
    • Breuken
    • Volgorde van bewerkingen
    • SI-eenheden
  • Reële functies
    • Begrippen
    • Grafisch onderzoek
    • Veeltermfuncties (1e en 2e graadsfuncties)
    • Rationale functies
    • Irrationale functies
    • Logaritmische en exponentiële functies
    • Samenstelling van functies
  • (Stelsels van) Vergelijkingen
    • Grafisch oplossen
    • Algebraïsch oplossen
  • Analyse
    • Continuïteit en limieten
    • Afgeleiden en toepassingen (minimum-maximum problemen)
    • (Inleiding tot) bepaalde en onbepaald integralen

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:

01: De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten, deze formuleren, begrijpen en verbanden leggen tussen de deelaspecten (analyseren); kan hoofd‐ en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren); k an voorbeelden en toepassingen bedenken bij meer abstracte informatie (concretiseren); kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren); kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren); kan een zinvolle logische structuur aanbrengen in informatie (structureren).

02: De student beoordeelt eigen werk en werkwijze op basis van evaluatiecriteria; overweegt alternatieve werkwijzen (voor‐ en nadelen) en neemt hierin een verantwoorde beslissing.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
De student kan zelfstandig problemen definiëren; complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk analyseren; zinvolle oplossingsstrategieën ontwikkelen en toepassen.

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
  • De bachelor in logisitiek kan elementaire bewerkingen met reële getallen uitvoeren. Hij kan het bekomen resultaat kritisch controleren en eventueel corrigeren.
  • De bachelor in logisitiek kan algebraïsche, logaritmische, exponentiële functies gebruiken en herkennen.
  • De bachelor in logisitiek kan de oplossingen van (stelsels van) vergelijkingen berekenen, waarbij hij de juiste oplossingsmethode selecteert en het bekomen resultaat kritisch controleert en eventueel corrigeert.
  • De bachelor in logisitiek kan continuïteit en limietgedrag afleiden uit een grafische voorstelling van een functie.
  • De bachelor in logisitiek kan afgeleiden berekenen en toegepaste vraagstukken (minimum-maximum probleem, raaklijnen, ...) hierop herkennen en de oplossingen ervan berekenen. Hij kiest hierbij de juiste oplossingsstrategie en controleert/corrigeert waar nodig.
  • De bachelor in logisitiek kan de oplossing van eenvoudige (on)bepaalde integralen berekenen, waarbij hij de juiste oplossingsmethode selecteert en het bekomen resultaat kritisch controleert en eventueel corrigeert.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

  • Beirinckx Lieve, Janssen Jan, Nuyts Kristof, Tyskens Inge (2006). Wiskunde: Een brug tussen secundair en hoger onderwijs. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel.
  • Beirinckx Lieve, Janssen Jan, Nuyts Kristof, Tyskens Inge (2005) Wiskunde: Analyse I. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel.

    C. Aanbevolen leermiddelen

    van de Craats Jan, Bosch Rob, Basisboek wiskunde. Pearson Education, Amsterdam.

    A. Types

    • hoorcollege
    • oefenpracticum

    B. Omschrijving

    A. Types

    • schriftelijk examen

    B. Omschrijving

    OA:
    05210479
    Code:
    05210479
    Vakcoördinator:
    Marjan Maes
    Semester:
    1
    Studiepunten:
    4
    Onderwijstaal:
    Nederlands