Ontwikkelingspsychologie als wetenschap
De psychologische ontwikkeling van het kind
Adolescentiepsychologie
De volwassenheid
De ouderdom
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De MA kan zich binnen functionele relaties authentiek verbinden met mensen en groepen.
- C02 De MA kan interacties tussen mensen in hun context beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief.
Toelichting:
C1.1 De student kent de leeftijdsgebonden beleving en gedrag van het kind, de adolescent, de volwassene en de oudere, kan deze (met inzet van algemeen psychologische inzichten) ontwikkelingspsychologisch verklaren en betekenis geven vanuit een biopsychosociaal kader. Verder kan de student in de eigen leefwereld, in niet-problematische situaties én in ontwikkelingsbedreigende contexten (in aanzet in fictieve praktijksituaties) ontwikkelingsprincipes herkennen, beschrijven en verklaren. Ook kan de student het algemene verloop van de verstandelijke, sociale, identiteits- en morele ontwikkeling herkennen en beschrijven vanuit een levensloopperspectief. C1.2 De student heeft kennis van en inzicht in de leeftijdsgebonden beleving en gedrag in relatie tot culturele kenmerken van de samenleving. C1.5 De student kan aangeven hoe hij de mens in zijn verschillende levensfasen kan ondersteunen naar empowerment, emancipatie en meer welzijn. C2.1 De student kan vanuit een biopsychosociaal kader en met behulp van ontwikkelingspsychologische kennis, situaties analyseren en betekenis geven.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Broeckmans Christien, 2009, Ontwikkelingspsychologie. Kind en adolescent. Niet gepubliceerde cursus, KH Kempen, Geel. Rögels Nelleke, 2004, Levenslooppsychologie. Jongvolwassenen, volwassenen en oudere volwassenen, PM-reeks, 251 p. Zelfstudie: hoofdstuk 4 uit: Knipscheer, J. en Kleber, R., 2008, Psychologie en de multiculturele samenleving. Boom Onderwijs, 216 p.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- Andere: Tussentijds examen voor 10%
B. Omschrijving