Psychiatrie praktijk (2009-2010)

De studenten krijgen zicht op het psychiatrisch werkveld en de mogelijke behandeldoelen en behandelmethodieken. Deze inzichten worden aangebracht aan de hand van ervaringsgericht leren, groepswerk en reflectie-opdrachten met betrekking tot hun persoonlijk groeiproces.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 De ergotherapeut is in staat om paramedisch en agogisch te handelen om op een verantwoorde en methodische wijze aan verandering of behoud te werken.
  • C05 De ergotherapeut kan wetenschappelijke informatie zelfstandig verwerven en verwerken om zichzelf een proces van levenslang leren eigen te maken.
Toelichting:

1.De studenten kunnen in theorie handelingen opstellen voor een groepje psychiatrische cliënten 2.De studenten kunnen een persoonlijk verslag schrijven over hun eigen functioneren tijdens de lessen. Deze zelfreflectie leidt tot een grotere zelfkennis die noodzakelijk is om binnen het psychiatrisch werkveld kunnen werken . 3.De studenten kennen het verschil tussen een taakgerichte, een groeps- en een projectieve handeling als middel om tot doelgericht systematisch handelen te komen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen voorkennis vereist

A. Type

  • materiaal op WWW
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

permanente evaluatie: een actieve houding, aanwezigheid, reflecties mbt het beroep, inleveren van gevraagde opdrachten

 praktische proef: aan de hand van een praktische opdracht laat de student blijken dat hij/zij inzicht heeft in de ergotherapeutische middelen. Dit wordt  mondeling toegelicht.

De groepsbegeleiding krijgt een persoonlijke toets in de vorm van de reflectie op de individuele verslaggeving.
OA:
06022151
Code:
06022151
Vakcoördinator:
Veerle Van Loy
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands