Digitale systemen (2009-2010)

  • Binaire logica en basisfuncties
  • Vereenvoudigen van logische functies
  • Talstelsels en elementaire bewerkingen
  • Combinatorische bouwstenen
  • Flipflops
  • Tellers
  • Toestandsmachines
  • Analoog naar digitaal conversie
  • Digitaal naar analoog conversie

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:

De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren)

De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren).

De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten

De student vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:

De student zet de verschillende deelaspecten van het beroepsspecifieke probleem op een rijtje

De student integreert inzichten uit verschillende disciplines of opleidingsonderdelen

 

 

 

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
Toelichting:
  • De student kan het logische schema, de logische vergelijking, de waarheidstabel en het tijdsdiagramma herkennen, uitleggen en omzetten naar een andere vorm waarbij hij het bekomen resultaat kritisch controleert en eventueel corrigeert.
  • De student kan een logische vergelijking afleiden en omzetten naar een eenvoudige vorm met oog voor het economische aspect waarbij hij het bekomen resultaat kritisch controleert en eventueel corrigeert
  • De student kan de verschillende talstelsels herkennen en het nut van de verschillende talstelsels communiceren. Hij kan er bewerkingen mee maken en ze omzetten naar een andere vorm waarbij hij het resultaat kritisch controleert en eventueel corrigeert.
  • De student kan een gegeven digitaal combinatorisch probleem voorbereiden en structureren waarbij hij de complexe probleemsituatie analyseert. Hij kan stap voor stap een oplossing opstellen Hij kan met behulp van eigen gekozen combinatorische componenten een schakeling ontwerpen waarbij hij de gegeven probleemsituatie creatief en op een zo goedkoop mogelijk wijze oplost. Hij kan de bekomen oplossing kritisch onderzoeken, uitgebreid testen en eventueel corrigeren.
  • De student kan een gegeven praktisch probleem voorbereiden en structureren waarbij hij de complexe probleemsituatie analyseert. Hij kan stap voor stap een oplossing opstellen. Hij kan met behulp van de flipflop als hoofdcomponent een schakeling ontwerpen waarbij hij de gegeven probleemsituatie creatief en op een zo goedkoop mogelijk wijze oplost. Hij kan de bekomen oplossing kritisch onderzoeken, uitgebreid testen en eventueel corrigeren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Eestermans, B., & Kenens, L., & Mertens, P. (2009). Digitale systemen 1. Onuitgegeven presentaties en opdrachten voor het eerste jaar van de opleiding elektronica-ICT, afstudeerrichting ICT, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Technische Wetenschappen Geel.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

OA:
05210541
Code:
05210541
Vakcoördinator:
 
Semester:
1
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands