Project ontwerpen (2009-2010)

De student werkt in kleine groepjes een concreet project uit. Hij ontwerpt deze installaties zelf, maakt er een lastenboek voor op, zoekt het nodige materiaal, bestelt onderdelen, bouwt dit op en test het uit. Hij tekent de nodige schema's, doet een economische studie (kosten/baten) en geeft er een presentatie over aan zijn medestudenten.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Naast een integratie van vele technische vakdomeinen, komt hierbij ook communicatie met studenten en coach, rapporteren, samenwerken in groep, de groep leiden en stimuleren en andere sociale vaardigheden sterk aan bod.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:
1. Effectief team

2. Zich inzetten  

3. Actief luisteren (luisteren – samenvatten - doorvragen)

4. Feedback geven 

5. Feedback ontvangen

6.  Motiveren

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
  • BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
  • BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
  • BC8 Gebruik maken van gangbare werkmethoden conform de code van de goede praktijk.
  • BC10 Het afgeleverd product/dienst controleren.
  • BC15 Leveranciers en klanten beoordelen en kiezen.
  • BC21 Veiligheidsvoorschriften toepassen en doen naleven.
Toelichting:

De student kan , in groepsverband, een project van ontwerp tot realisatie tot een goed einde brengen

Functionele en technische specificaties opstellen (Welke eisen stelt de klant ? In welke omgeving komt het product terecht ?)

Normen raadplegen

Materiaalkeuzes maken op basis van specificaties en haalbaarheid

Technisch tekenen van mechanische & elektrische constructies volgens de ontwerpeisen en de normen

Ontwerp maken op basis van de eisen

Prototype en testopstellingen maken

Totaal ontwerp testen/beoordelen en optimaliseren

Technische dossiers samenstellen (bestek, stuklijst,…)

Werkvoorbereiding maken

Registreren en rapporteren van meetgegevens

Offertes maken

Demonstraties, presentaties geven

veiligheidsvoorschriften toepassen.

 

 Een planning voor materiaal, machine en mens opstellen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • projectwerk
  • bedrijfsbezoeken

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • projectwerk
  • peer assessment

B. Omschrijving

De evaluatie bestaat uit:

- de productevaluatie van het project
- de procesevaluatie van de groepswerking
- de individuele inbreng in het project (peer-assessment)
- een presentatie van het gerealiseerd project.

Het project wordt begeleid door enkele collega's.
OA:
05214530
Code:
05214530
Vakcoördinator:
 
Semester:
2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands