Bedrijfsbeheer (2009-2010)

- Businessplan
- Loonsvorming en arbeidsproductiviteit 
- Kostprijsberekening
- Break evenanalyse
- Financiële analyse
- Investeringsanalyse
- Sociale wetgeving
- Marketingtechnieken

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:

-  De student kan hoofd- en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren)

-  De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten

-  De student vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze;

-  De student beheert verzamelde en gecreëerde informatie 

-  De student kan schriftelijk rapporteren

-  De student maakt een objectief verslag en heeft het verslag tegen de afgesproken tijd klaar

-  De student kan mondeling overleggen en presenteren

 - De student weet welke compententies niet goed ontwikkeld zijn.

 - De student onderneemt activiteiten om zelfstandig bij te leren.  

 - De student beschrijft de ondernomen activiteiten en voert ze uit. 

 

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:

-      De student maakt duidelijke en concrete afspraken met zijn/haar teamleden

 

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC7 Rekening houdend met het budget, de termijnen en het wettelijke kader de productie efficiënt organiseren.
  • BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
  • BC15 Leveranciers en klanten beoordelen en kiezen.
  • BC16 Een duurzame relatie met de opdrachtgever/klant onderhouden.
  • BC18 Kwantitatief en kwalitatief onderzoek doen naar mogelijkheden en trends in de markt.
Toelichting:
De student beseft dat buiten de studie van de technische haalbaarheid van projecten hij ook oog moet hebben voor de impact van beslissingen op de bedrijfsprestaties.  Het belang van het bereiken van bedrijfsdoelstellingen, de impact ervan op de organisatie en management alsook bij de kostenbeheersing en beslissingen over belangrijke investeringen zowel in materiaal als in mensen zijn voor hem duidelijk. Studenten begrijpen de redeneringen van de bedrijfsleider en de eigenaars van het bedrijf, kunnen kritisch reflecteren en bijdragen tot de winstgevendheid van het bedrijf.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • Andere: opdracht uit te voeren op de stageplaats

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk

B. Omschrijving

De student zoekt na een algemene inleiding over de verschillende aspecten van de bedrijfsvoering zelfstandig informatie over een deelaspect in de bedrijfsomgeving.  Hij communiceert deze informatie aan zijn medestudenten en bespreekt deze bevindingen op een kritische manier met zijn medestudenten en de betrokken docent.

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • peer assessment

B. Omschrijving

De student wordt via terugkommomenten gecoached bij het verwerven van bedrijfspecifieke informatie.
OA:
05210426
Code:
05210426
Vakcoördinator:
 
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands