Projectmanagement (2009-2010)

  • Project Management vlgs PRINCE 2
  • Definitie project, projectmanagement, MS Project
  • opstarten van een project
  • Initiëren van een project
  • Plannen maken
  • Beheersen van een fase
  • Managen van faseovergangen
  • Afsluiten van een project
  • Aanpassen van een project

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
Toelichting:

-De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten, deze formuleren, begrijpen en verbanden leggen tussen de deelaspecten (analyseren); kan hoofd‐ en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren);

-De student ziet in dat er een informatiebehoefte is; bepaalt wat hij precies in welke mate moet weten; vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze; evalueert op een kritische wijze het informatiezoekproces en de gevonden informatie;

-De student stelt het eigen functioneren in vraag, analyseert en beoordeelt het; beoordeelt eigen werk en werkwijze op basis van evaluatiecriteria; b enoemt positieve en negatieve aspecten in het eigen functioneren; o verweegt alternatieve werkwijzen.

-De student maakt een planning op voor de verschillende stappen in het project; h eeft in elke fase van het project oog voor de essentiële aspecten : tijd , geld , kwaliteit, informatie, organisatie. De student rapporteert tussentijds over de voortgang van het werk; zorgt voor het permanent evalueren en bijsturen van de ondernomen activiteiten en procedures; genereert planmatig eigen oplossingen door deze te relateren aan reeds gekende en opgeloste problemen; g aat gericht op zoek naar externe (gespecialiseerde) hulp waar nodig.

-De student kan een nieuw probleem analyseren; een p robleem relateren aan reeds gekende en opgeloste problemen; e en creatieve oplossing genereren; bij moeilijkheden gericht naar (gespecialiseerde) hulp vragen.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:

De student kan zelfstandig problemen definiëren; complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk analyseren; zinvolle oplossingsstrategieën ontwikkelen en toepassen.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 De bachelor in de logistiek is in staat om klantgericht te denken en te handelen.
  • BC5 De bachelor in de logistiek is in staat zich aan te passen aan veranderende situaties en omgevingen.
  • BC6 De bachelor in de logistiek is in staat zijn werk met de nodige nauwkeurigheid en stiptheid uit te voeren.
  • BC9 De bachelor in de logistiek is in staat te werken met o.a. tekstverwerking, rekenbladen, databases, internet, e-mail, …
  • BC10 De bachelor in de logistiek is in staat te werken met logistieke bedrijfssoftware zoals o.a. ERP.
  • BC11 De bachelor in de logistiek is in staat taken te plannen en te organiseren.
  • BC13 De bachelor in logistiek is in staat logistieke processen op de markt af te stemmen, een klantgerichte werkwijze te ontwikkelen en administratieforganisatorisch uit te voeren.
  • BC14 De bachelor in logistiek is in staat logistieke adviezen te geven voor interne bedrijfsonderdelen en externe bedrijven, voornamelijk op het terrein van de organisatie van bedrijfskundige processen, financieeleconomische beslissingen en fysieke systemen voor productie, opslag, transport en handling.
  • BC16 De bachelor in de logistiek is in staat de voorraad integraal te besturen, beheren, administreren, te optimaliseren en is in staat voorraadbesturingssystemen te ontwikkelen.
  • BC19 De bachelor in logistiek is in staat processen van waardetoevoegende activiteiten te relateren aan de besturing van de keten, planningen te maken in uiteenlopende bedrijfstypen en de processen van de waardetoevoegende activiteiten te besturen.
Toelichting:

-De student kan klantgericht communiceren zowel naar interne als externe klanten; eisen en wensen van klanten meenemen in het uitwerken van oplossingen;

-De student kan eigen houding en opvattingen vrijwillig aanpassen aan veranderende omstandigheden (objectiviteit); in wisselende omstandigheden efficiënt blijven werken; met je creatief vermogen snel oplossingen voor nieuwe situaties bedenken; probleemloos kunnen switchen naar een nieuwe situatie.

-De student heeft de discipline om secuur te werken; oog voor details en verbanden; probeert fouten te voorkomen; laat eigen werk nakijken door anderen;

-De student kan moderne communicatiemiddelen (vb. internet, e‐mail) gebruiken; rapporten maken met een tekstverwerker; gegevens verwerken met een rekenblad; gegevens beheren met een database.

-De student heeft inzicht in de samenhang van de gegevens en processen binnen bedrijfssoftware; kan omgaan met de basisfuncties van bedrijfssoftware; kan proces gericht denken.

-De student kan hoofdzaken van bijzaken van elkaar kunnen onderscheiden; taken, opdrachten plannen inde tijd; beschikt over een goed werkritme.

-De student kan logistieke processen op de markt af te stemmen (contacten onderhouden met klanten, leveranciers en contractors; logistieke processen zo sturen dat de klant de vastgelegde servicegraad zal ervaren; een klantgerichte werkwijze te ontwikkelen.

-De student kan logistiek advies geven voor de organisatie van bedrijfskundige processen

-De student kan voorraad besturen en beheren.

-De student kan processen van de waardetoevoegende activiteit relateren aan de besturing van de keten (processen van de totale supply chain begrijpen).

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

  • Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd -Introductie in logistiek
  • Studenten bezitten de volgende competenties -zie Introductie in logistiek

A. Type

  • handboek
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

  • Projectmanagement met Microsoft Project, Hugo Schouppe, uitgeverij Academic Service, ISBN 9039523258
  • Project Management volgens PRINCE 2  Peter Janssen ISBN 978-90-430-1244-7  Pearson Education  
  • cursusmateriaal op Toledo

C. Aanbevolen leermiddelen

elektronische links op Toledo

Aanbevolen : Handboek MS Project 2007  Step by step ( Chatfield en Johnson) ISBN 978-90-430-1432-8

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • aan de computer
  • Andere: deels open boek - deels gesloten boek

B. Omschrijving

OA:
05210656
Code:
05210656
Vakcoördinator:
Marcel Vandeweyer
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands