Samenwerken met externen (2009-2010)

Een eerste thema waarop wordt ingegaan binnen het opleidingsonderdeel 'Samenwerken met externen' is de sociale kaart. Verder komen externe diensten aan bod waarmee scholen in het kader van zorgverbreding en remediërend leren frequent samenwerken: stadsbestuur, centrum voor leerlingenbegeleiding, geïntegreerd onderwijs, buitengewoon onderwijs en pedagogische begeleidingsdienst.

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:

EXPLICIET

 

3. Partner van ouders, leerlingen en een ruim team van betrokkenen uit de omgeving van de leerling met specifieke onderwijsnoden, vanuit een maatschappelijke verbondenheid

3.3 Planmatig samenwerken aan een duurzame interactie met de buurt en de school-omgeving

3.4 Constructief samenwerken met het hulpverleningsnetwerk (welzijn, gezondheid, …)

 

ZIJDELINGS

 

1. Planmatig begeleider van leerlingen met specifieke onderwijsnoden

1.2 Gegevens verzamelen, selecteren en ethisch correct hanteren als basis voor een goede beeldvorming van de leerling en herkenning van zijn noden 

 

2.Vertaler van het onderwijsaanbod, de leerlijnen en inhouden uit diverse leerdomeinen, rekening houdend met de specifieke onderwijsnoden van de leerlingen

2.5 Een deskundige en evenwichtige afstemming bieden van het onderwijsaanbod – incl. de leerlijnen – op de specifieke onderwijsnoden van de leerlingen, rekening houdend met een breed toekomstperspectief, maatschappelijke participatie en alle leerdomeinen

 

3. Partner van ouders, leerlingen en een ruim team van betrokkenen uit de omgeving van de leerling met specifieke onderwijsnoden, vanuit een maatschappelijke verbondenheid

3.1 In de samenwerking model staan voor een realistische en emancipatorische begeleiding

  

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • individuele taak

B. Omschrijving

De evaluatie van dit opleidingsonderdeel bestaat uit drie delen. 

Deel 1: De studenten maken een sociale kaart van de eigen schoolomgeving.

Deel 2: De studenten bespreken aan de hand van een casus hoe er in hun school wordt samengewerkt met het CLB en het BuO.

Deel 3: De studenten bespreken een casus van hun school waarbij er samengewerkt wordt met een andere externe instantie (niet CLB of BuO) of ze brengen een bezoek aan een externe instantie en ze reflecteren op dit bezoek.

De studenten zorgen voor een schriftelijke neerslag bij elk onderdeel. De opdracht rond CLB en BuO (zie deel 2) zal ook mondeling worden toegelicht door de studenten.

OA:
10257840
Code:
10257840
Vakcoördinator:
Ruth Mermans
Semester:
1+2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands