A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Competentie 1 : Je bent instaat om jezelf voortdurend bij te sturen, te ontwikkelen en te motiveren zodat je de spil van de afdeling kunt zijn en de verantwoordelijkheid kunt dragen van de dienst.
Ontwikkelingsdoelstellingen :
Project : proces : EBN & persoonlijk functioneren
Produkt : EBN & persoonlijk functioneren
Competentie 2 : Je kan ten volle instaan voor de ontwikkeling van je team zodat de doelstellingen van het verpleegkundig departement op niveau van de specifieke verpleegafdeling kunnen verwezenlijkt worden.
Competentie 3 : Je zet je in voor de missie en de doelstellingen van het ziekenhuis of het rustoord en heeft alzo permanente aandacht voor de zorgvrager.
Ontwikkelingsdoelstellingen :
Project : proces : kwaliteitszorg
Produkt : kwaliteitszorg
Competentie 4 : Je kan als leidinggevende rekening houden met het totale systeem van de instelling en de gezondheidszorg en is interne & externe netwerking geen probleem.
Ontwikkelingsdoelstellingen :
Project : proces : kwaliteitszorg
Produkt : kwaliteitszorg
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
Korte verklaring voor de gebruikte beoordelingscijfers
5
uitstekend: uitzonderlijke prestaties met slechts kleine onvolkomenheden, de beste van 10 studenten. Globaal en statistisch gezien, kan slechts één student op tien dit niveau halen.
|
4
zeer goed: prestaties boven de gemiddelde standaard, presteert opmerkelijk beter dan andere studenten. Globaal en statistisch gezien, kunnen niet meer dan 4 op 10 studenten dit of een hoger niveau halen.
|
3
voldoende: behoorlijke prestaties, doch significante tekorten, bijsturing is nodig om goed te functioneren. Globaal en statistisch gezien, kunnen 9 studenten van de 10 dit of een hoger niveau halen.
|
2
onvoldoende: prestaties voldoen niet aan de minimumcriteria, maakt regelmatig fouten, negatieve attitude*
|
1
ondermaats: prestatie met aanzienlijke tekorten, maakt belangrijke fouten, weinig verantwoordelijkheidszin*
|
De begeleider is de begeleider van het leerproces; de cursist bepaalt zelf de inhoud van het project.
Onder procesbegeleiding verstaan we de systematische ondersteuning bij de aanpak, de uitwerking, de opvolging van de voortgang en de afwerking van een proces. Hierbij wordt op de best mogelijke wijze een evolutie tot stand gebracht van een bepaalde vereiste aanvangssituatie naar een welomschreven, te bereiken nieuwe situatie. De procesbegeleider helpt de cursist bij hun project zodat de cursist op een systematische manier en steeds meer zelfgestuurd verder werken.
Centraal staat dat de begeleider erover waakt dat de cursist de juiste denkactiviteiten verrichten; er ontstaat een geleidelijke overdracht van de controle over het leerproces van de docenten naar de student;