Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- De student kan een zinvol aanbod doen in de kleuterklas rond poëzie, ontluikende en beginnende geletterdheid, taalbeschouwing en talensensibilisering.
- De student kan verantwoorden waarom hij kiest voor dat aanbod vanuit de beginsituatie van de kleuters.
- De student kan een rijk milieu creëren, waardoor kleuters vertrouwd worden met poëzie, schriftelijk taalgebruik, inhouds-, vorm- en gebruiksaspecten van taal en met vreemde talen.
- De student kan voor kleuters stimulerende talige omgevingen creëren die rekening houden met hun belangstelling en capaciteiten en die de mogelijkheid bieden tot dialoog en interactie.
- De student kan adequaat inspelen op wat zich op het vlak van taal voordoet in de leeromgeving en kan werken met de inbreng van de kleuters.
- De student kan het leer- en ontwikkelingsproces van kleuters begeleiden in Standaardnederlands en rekening houden met hun taalbeheersingsniveau.
- De student kan constructief reageren op het taalgebruik van de kleuters.
Opvoeder
- De student kan met respect voor de eigenheid en diversiteit van de kleuters reageren op talige uitingen en gevoelens.
- De student kan de eigenheid van een individueel kind in het kader van zijn sociaal-culturele context (h)erkennen, bespreekbaar maken en hanteren met het oog op de zelfontplooiing en integratie van elk kind.
Inhoudelijk expert
- De student kan aan poëzie persoonlijke betekenis geven en de symboliek begrijpen.
- De student kan gedichten, rijmpjes en versjes voor kleuters beoordelen en selecteren.
- De student kan kleuters laten genieten van poëzie en bedenkt daarvoor geschikte aanbiedings- en verwerkingsvormen.
- De student kan het lees- en schrijfproces en de natuurlijke lees- en schrijfontwikkeling van kleuters duiden en kan op een zinvolle manier de lees- en schrijfontwikkeling stimuleren.
- De student kan verwoorden hoe taal functioneert als middel om te communiceren en te conceptualiseren.
- De student kan op een zinvolle manier het taalbeschouwelijk inzicht bij kinderen stimuleren.
- De student kan op een speelse manier kleuters kennis laten maken met vreemde talen.
Innovator-onderzoeker
- De student kan de vernieuw(en)de inzichten die hij in dit opleidingsonderdeel verwerft in de onderwijspraktijk aanwenden.
Cultuurparticipant
- De student kan kritisch omgaan met thema's en ontwikkelingen gerelateerd aan het opleidingsonderdeel 'Geletterdheid' en daarover met anderen in dialoog gaan.
Vreys, J. (2010). Ontluikende geletterdheid. Onuitgegeven cursus bij het opleidingsonderdeel 'Geletterdheid' in de tweede bachelor kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Vreys, J. (2010). Taalbeschouwing en talensensibilisering. Onuitgegeven cursus bij het opleidingsonderdeel 'Geletterdheid' in de tweede bachelor kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Vreys, J. (2010). Poëzie op maat van kleuters. Onuitgegeven cursus bij het opleidingsonderdeel 'Geletterdheid' in de tweede bachelor kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Vreys, J. (2010). Studiewijzer. Onuitgegeven richtlijnen bij het opleidingsonderdeel 'Geletterdheid' in de tweede bachelor kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
|||
Vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
|
|
individuele taak |
20 |
(eventueel herwerkte) individuele taak |
20 |
|
|
schriftelijk examen |
80 |
schriftelijk examen |
80 |
|
|
|
|
|
|
|
100% |
|
100% |
|
100% |