Informatica deel 4 (2009-2010)

1. Computerconfiguratie
- Installatie en gevorderde configuratie van een besturingssysteem
- Studie van andere besturingssystemen
- (de)Assembleren van specifieke computeronderdelen
- Onderhoud van een computersysteem
- Netwerk bouwen/opzetten
- Werking en functionaliteit van servers

2. Webontwikkeling met behulp van een softwarepakket
- Designmodus versus codemodus
- Cascading Style Sheets
- Inleiding tot en gebruik van DHTML
- HTML-tags uitdiepen, nieuwe tags integreren
- Websites beheren
- Integreren van bestaande javascripts
- Verkenning van de taal Javascript
- Eigen scripts ontwerpen en integreren in een webpagina

3. Actieonderzoek
- Kleinschalig onderzoek naar en presentatie van informaticagerelateerde onderwerpen in het onderwijs.

4. Evaluatie
   - Mogelijke evaluatievormen voor informatica
   - Formuleren van evaluatiecriteria en –doelstellingen.
   - Evaluatietest opstellen, verbeteren en quoteren

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

Als inhoudelijk expert

- De student beschikt over diepgaande kennis, inzichten en vaardigheden op het vlak van de computerconfiguratie en netwerken.
- De student is in staat een bestaand of 'naakt' computersysteem te configureren en te tunen. De student kan hierbij de nodige netwerkverbindingen realiseren.
- De student kan gestructureerde en doordachte websites ontwerpen met behulp van een softwarepakket voor website-ontwikkeling.
- De student kan complexe problemen zelfstandig analyseren, oplossingen bedenken, beschrijven en implementeren in een geïntegreerde toepassingsomgeving en in een ontwikkelingsomgeving voor websites.

Als organisator
- De student ontwikkelt en verfijnt attitudes zoals administratieve stiptheid, doorzettingsvermogen, zelfredzaamheid, zin voor efficiëntie, open houding ten opzichte van veranderingen.

Als onderzoeker
- De student voert een actieonderzoek naar informaticagerelateerde onderwerpen in het onderwijs.
- De student onderzoekt mogelijke evaluatievormen, -criteria en –doelstellingen.

Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:

De student kan efficiënt omgaan met diverse klasopstellingen in het vaklokaal
informatica en heeft voortdurend aandacht voor de veiligheid van leerlingen in het
vaklokaal informatica.
De student kan op correcte wijze praktische evaluatie-instrumenten ontwikkelen, deze
verbeteren, quoteren en feedback formuleren voor leerlingen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

- cursussen via hogeschool
- online content

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie
  • open boek
  • individuele taak
  • aan de computer

B. Omschrijving

1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

 

 

40

Permanente
evaluatie

40

Taak

 

 

30

Schriftelijk/praktisch

 30

Schriftelijk/praktisch

 

30

Mondeling

 30

Mondeling

OA:
11269460
Code:
11269460
Vakcoördinator:
Marc Goris
Semester:
2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands